2024-05-24
6+1 hajmeresztő repülőtér, ami a legjobb pilótákat is megizzasztja
A világon számos gyönyörű repülőtér létezik, és míg ezek a modern komplexumok már úgy vannak kialakítva, hogy megkönnyítsék a landolást, addig léteznek olyanokis, ahol mindez egy kicsit körülményesebb. Mutatjuk azokat a repülőtereket, ahol a pilóták gyakran megizzadnak a leszálláskor!
A Karib-térség egyik szigetének repülőtere nem éppen a legsimább landolásokról híresült el. Sint Marteen szigetén ugyanis nemcsak az nehezíti meg a leszállást, hogy a gépeknek a helyi strand fölött kell manőverezniük, hanem az időjárás is. Ennek ellenére a Princess Julianán nem történtek komoly balesetek, a Maho Beach közelében húzódó kifutópályák pedig az egyik legnépszerűbbnek számítanak a repülőrajongók körében.
Fotó: Shutterstock
A világ talán egyik legérdekesebb repülőtere Skócia nyugati részén, pontosan Barra szigetén fekszik. A kifutópályák különlegessége, hogy tengerparti elhelyezkedése miatt olykor teljesen ellepi őket a víz, így a járatok indulása is az időjárástól függ. További izgalmakat jelent a pilótáknak, hogy esti utak esetében autókat kell segítségül hívni azért, hogy fényszórójukkal meg tudják világítani a pályákat.
Barra repülőteréről már írtunk részletesebben: A Föld egyetlen repülőtere, amit néha elmos a tengervíz
A leszállást Madeira repülőterén (régebben: Funchal repülőtér) az nehezíti meg, hogy a kifutópályák meglehetősen rövidek és keskenyek. Éppen emiatt a repülőteret többször is beválasztották a legveszélyesebbek közé, hiszen még a pilótáknak is külön képzésben kell részesülniük azért, hogy felkészülten tudják letenni a gépeket.
Fotó: Shutterstock
A Francia Alpokban található, mindössze 525 méter hosszú Courchevel Altiport vészjóslóan hasonlít egy sípályára. A leszállást a 18,6 százalékos dőlésszöge se könnyíti meg, amit értelemszerűen tovább nehezít a téli időszakban tapasztalható hó, jég és az erős oldalszél. A repülőtér nem véletlenül szerepelt A holnap markában című James Bond-filmben is, de csodával határos módon a kisebb baleseteket leszámítva nagy katasztrófa még nem történt itt.
Ez is érdekelhet! 2 olasz repülőtér is bevezeti az arcfelismerést
Fotó: Shutterstock
A hegyvonulatok között húzódó Toncontin repülőtérnek már a megközelítése is az rendkívül legbonyolultnak számít, a landolás nehézségét pedig csak fokozzák a rövid kifutók – Hondurason van emellett az egyik legrövidebb kifutópálya, ahol a Boeing 757 típusú gépeknél nagyobb repülők le se tudnak szállni.
A repülőtéren egyébként már számos baleset történt, melyek közül a többször a pályák méretével és a környező hegyekkel gyűlt meg a bajuk a pilótáknak.
A közel 5500 méteres csúcsokkal határolt Paro repülőtér a világ egyik legveszélyesebbjének számít. Olyannyira, hogy a The Travel szerint
csupán 24 pilótának van engedélye arra, hogy itt tegyen le egy gépet.
A Paróból induló, illetve a Paróba tartó járatok ráadásul csak adott meteorológiai körülmények között, valamint kizárólagosan a nappali órákban közlekedhetnek. A Himalája vonulatai között rejtőző repülőtér 2235 méter magasan helyezkedik el, így a navigálást az előre megjósolhatatlan, turbulenciát okozó széllökések, valamint a pálya beláthatatlan fekvése is megnehezíti.
Ez a repülőtér ugyan végül 1998-ban teljesen bezárt, fennállásáig egy kész rémálom volt a pilótáknak. A kifutót ugyanis három oldalról víz, továbbá magas hegyek és számos lakóház vette körbe. Közvetlen szomszédságában terült el a gyakorlatilag se Hongkonghoz, se pedig Kínához nem tartozó Kowloon Walled City, amit a legtöbben a bűnözők fellegváraként ismertek.
A Kowloon Walled City bűnözésben, politikai vitákban és patthelyzetekben gazdag történetéről itt írtunk részletesen: A törvények nélküli betonváros, ahol nagyobb volt a népsűrűség, mint bárhol máshol
Kowloon fallal körülvett városának több érdekessége is volt, az egyik ilyen, hogy teljesen szabálytalanul építettek fel egymás hátára 14 emeletes házakat – ez pedig nagyban megnehezítette a repülőgépek landolását. Így érthető is, hogy miért történt annyi baleset a területén.