Új repülőgépet építhet a Boeing Új repülőgépet építhet a Boeing
Fotó: Shutterstock

2024-06-13

Új repülőgépet építhet a Boeing

A Boeing hónapok óta mélyrepülésben van: az Alaska Airlines incidense óta egyre több hibát találtak a gyártó gépein, a szakmában is több kritika érte, a részvényei bezuhantak, ráadásul később is történt pár baleset a repülőgépekkel. A fejlemények hatására a cég vezérigazgatóját is leváltották, azt viszont még nem tudni, hogy ki veszi a feladatot – a leendő vezérigazgatónak pedig komoly döntéseket kell majd hoznia a Boeing jövőjét illetően.

Több mint egy évtizede döntötte el Boeing, hogy továbbfejleszti legnépszerűbb gépüket, a 737-est, hogy lépést tartson a legfőbb riválisával, az Airbusszal. Ennek eredménye a 737 Max család lett, ami ma már inkább a gyártási hibák és balesetek miatt került a figyelem középpontjába. Az első balesetek 2018-ban és 2019-ben történtek, amikor a lezuhant gépeken minden utas életét vesztette, később, 2024 elején a már újraszabott Maxok is a hírekbe kerültek: az Alaska Airlines egyik járatáról repülés közben kiszakadt egy panel, azóta pedig számos probléma merült fel a gyártóval kapcsolatosan, ami a cég vezérigazgatójának lemondását eredményezte.

A hírek szerint az Boeing év végéig jelöli ki Dave Calhoun utódját, ám a leendő vezérigazgató nem lesz könnyű helyzetben, hiszen az egyik legfőbb kérdés, amire választ kell találnia, hogy a gyártó mikor kezdjen bele egy új repülőgéptípus gyártásába.

Az örökségét az fogja meghatározni, hogy mihez kezd majd a Boeing portfóliójával

– ismertette a döntés súlyát Ken Herbert, az RBC Capital Markets repülőgépipari és védelmi elemzője.

Image
Fotó: David Syphers, Unsplash.
Milyen lehetőségek vannak?

A kereskedelmi repülőgépeknek alapvetően két típusa van: a 737-hez hasonló keskeny testű, egyfolyosós gépek általában rövidebb távon szállítják az utasokat, míg a szélesebb testű, duplafolyosós gépeket inkább hosszú távú utakhoz használják. Ugyan mind a Boeing, mind pedig az Airbus több keskeny gépet árusít, a megnövekvő kereslet, illetve a kifutópályák limitált száma miatt feltételezhető, hogy egyre több nagyobb gépnek kell majd a jövőben közlekednie.

A Boeing körüli problémák miatt viszont világszerte sok légitársaság inkább a rivális Airbusztól rendelt gépeket – kiváltképp a gyártó legnagyobb repülőjéből, az A321neóból.

Emiatt 2019-ben a piacon először tudott dominálni a franciaországi bázissal rendelkező Airbus.

Habár a duplafolyosós repülők tekintetében még mindig a Boeing áll az élen, az Airbus növekvő bevételeinek köszönhetően többet tud majd kutatásba és fejlesztésbe fektetni, valamint a Boeing iránt tanúsított bizalmatlanság miatt feltételezhető, hogy az alkatrészek eladásával is emelni tudja majd bevételét. A szakértők szerint a Boeing egy módon fordíthatja meg szerencséjét: ha előrukkol egy keskeny, ámde nagyobb kapacitású típussal, hiszen az ilyen típusú gépek egy piaci rést tudnának betölteni.

Egy ilyen gép fejlesztése a becslések szerint nagyjából 6-7 évbe telhet.

Calhoun viszont egyes elemzők szerint eddig túl óvatosan állt hozzá az új repülőgéptípus kifejlesztésének kérdéshez – elemzők szerint viszont minél tovább vár a cég, annál nagyobb előnyre tehet szert a jelenleg szárnyaló Airbus. A legtöbb szakértő egyébként azt jósólja, hogy az Airbus a következő évtized közepére állhat elő egy teljesen új típussal – pont abban az időben, amit Calhoun becélzott.

Mindebből az látszik, hogy óriási a verseny a piacon, a két gyártó folyamatosan kísérletezik új megoldásokkal és technológiákkal, a kérdés az, hogy képes lesz-e a Boeing megfordítani a versenyt, illetve másik oldalról az, hogy mit kezd az Airbus a jelenlegi helyzetből fakadó előnyével.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!