2024-03-04
Romlik a repülőgépek minősége, vagy csak gyakrabban hallunk problémákról?
Az elmúlt időszakban sokat lehetett olvasni a Boeing repülőgépeket érintő gyártási hibákról, emiatt az utazókban felmerülhet a kérdés: vajon mennyire biztonságosak manapság az utasszállító repülőgépek? Tényleg egyre kevésbé bízhatunk a légi közlekedésben, vagy csak az internet miatt hallunk többet a balesetekről?
A Boeinget gépei legelőször az Alaska Airlines járatán kiszakadt ajtó miatt kerültek a figyelem középpontjába, majd nem sokkal később újabb gyártási hibákat találtak a Max-9-eseken, végül az FAA 90 napos ultimátumot adott a Boeingnek.
Persze ezekről az incidensekről a közösségi média különböző platformjain is elindult a párbeszéd, és a Kayak nevű utazási portál is arról számolt be, hogy felhasználóik körében növekszik a repülőgépek iránt tanúsított bizalmatlanság.
Egy ezer fős mintával dolgozó felmérés szerint az elmúlt időszak történései miatt az amerikai kitöltők 43 százaléka kényelmetlenebbül érzi magát a fedélzeten, mint korábban – egy másik friss közvélemény-kutatás szerint pedig tízből csupán kettő felnőtt bízik meg teljesen a repülőgépek szerkezetében.
William Brady, a Northwestern Egyetem adjunktusa és kutatója szerint a közösségi média mivoltából adódóan felerősíti a negatív történéseket, míg a pozitív hírek – például egy tökéletesen működő repülőgép – nem fognak bekerülni a felhasználók hírfolyamába.
„Amikor egyszerre sok ember megoszt egy-egy negatív incidensről szóló posztot, akkor hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy ezek az esetek gyakoriak is”
– magyarázta el Brady a Thrillistnek.
Ez is érdekelhet: Hamarosan felszállhat a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet
Fotó: Stephen Brashear / Stringer // Getty ImagesAz ismerősi körünkben megosztott információk alapján hétköznapinak, a valósnál gyakoribbnak vélt incidensek még akkor is tovább erősíthetik az emberekben a félelmet, ha ezek alapvetően ellentmondanak a tényeknek.
2022-ben például a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 830 ezer járatból csupán egy volt az, amin bármilyen baleset történt, a halálos balesetek száma pedig évről évre folyamatosan csökken.
Az IATA legfrisebb adatairól beszámoló Euronews cikkéből pedig azt láthatjuk, hogy két régió – Észak-Amerika és a Csendes-óceán ázsiai része – kivételével világszerte mindenhol kevesebb baleset történt 2023-ban, mint az ezt megelőző évben.
Európa egyébként a legbiztonságosabb térségnek számít, a kontinens felett 2018 óta egyetlen halálos kimenetelű repülőgép-baleset sem történt.
„A balesetek nagyon ritkák a légi közlekedésben. 2022-ben összesen 32,2 millió járat repült a Föld légterében, amelyeken csupán öt halálos kimenetelű baleset történt. Ez arra enged következtetni, hogy a repülés még mindig a legbiztonságosabb közlekedési módok közé tartozik”
– fejtette ki Willie Walsh, az IATA főigazgatója hivatalos közleményében.
Brady a repüléssel kapcsolatos félelelemérzet felfokozásáért a médiát okolja, szerinte ugyanis a média hajlamos olyan dolgokról beszámolni, amik az emberek általános aggodalmaira építenek.
2023-ban például 1,26 millió globális repülőútból csupán egyetlen volt az, amelyen bármilyen nemű baleset történt. Ez pedig rekordnak számít, ugyanis több mint egy évtizede nem volt ilyen alacsony a repülőgép-balesetek száma.
Olvasd el ezt is! A repüléstörténelem úttörői: a 10 legidősebb légitársaság
Fotó: Philip Myrtorp/Unsplash
„Az ilyen események bőven túlreprezentáltak a közösségi médiában. Ha felhasználóként szembesülsz ezekkel a történetekkel, valójában nem érzékeled, hogy hány repülőgép útja volt sikeres, csak azt látod, amire felhívják a figyelmedet – ezek pedig általában a balesetek”
– fejezte ki meglátását Brady.
Az IATA adataiból kiindulva ilyen biztonsági statisztikák mellett egy embernek 103 239 évig kellene minden nap repülővel utaznia ahhoz, hogy halálos balesetet szenvedjen.
„Persze attól függetlenül, hogy a repülőgépek az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköznek számítanak, mindig van hova fejlődni. A történelem során rengeteget fejlődött a biztonságtechnika, és mi is folyamatosan azon dolgozunk, hogy az utazás egyre inkább biztonságosabbá váljon mindenki számára”
– tette hozzá.
Fotó: Eva Darron / Unsplash