2024-02-28
Árat emel a Ryanair, érdemes még most lefoglalni a nyári utat
A Ryanair már tavaly is jelentősen emelt árain, ám úgy tűnik, a drágulás 2024 nyarán sem marad el. A légitársaság flottája jelenleg csak Boeingekből áll, melyeknek gyártása az Alaska Airlineson történt incidens óta folyamatosan akadozik. A géphiány a kontinens másik nagyobb fapados légitársaságát, a Wizz Airt is érinti, ahol könnyen lehet, hogy 10 százalékos kapacitáscsökkenéssel kell számolni.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatójának elmondása szerint a tavalyi árakhoz mérten idén nyáron várhatóan 10 százalékkal drágábban juthatnak majd hozzá az utazók a repülőjegyekhez.
„Az aktuális költségvetésünket 5-10 százalékos tarifaemelésre alapozzuk”
– olvashatók O’Leary szavai az Independent cikkében.
Az utazási kedv a pandémia vége óta sem látszik csökkenni. Normális körülmények között a légitársaságok ilyenkor kapacitásbővítéssel válaszolnának a növekvő igényre, ám az ülőhelyek számát nagyon is korlátozzák a két fő repülőgyártó cég, az Airbust és a Boeinget övező problémák.
Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair flottája kizárólag Boeing 737-es gépekből áll, a 2024-es év nyári időszakát pedig annak fejében tervezték, hogy a gyártó március végéig 57 új géppel lesz képes ellátni a céget. O’Leary elmondása szerint viszont a Ryanairnél egyáltalán nem tudják, hogy mégis mennyi gépre számítsanak
„Lehet, hogy negyvenöt gépet, lehet, hogy negyvenet fogunk kapni. Őszintén, nem vagyunk biztosan benne”
– mondta a vezérigazgató.
Az európai légiközlekedés monitorozásáért felelős Eurocontrol adataiból is az látszik, hogy a járatok száma még mindig nem érte el a 2019-es szintet: február harmadik hetében például az európai légtérben közlekedő járatok száma 8 százalékkal múlta alul a pandémia előtti évet, ám ekkor (vélhetően a csúcsidőszakkal ellentétben) még sikerült a 10 legnagyobb légitársaságnak bővítenie a kapacitásán.
A Boeing viszont az Alaska Airlines egyik gépén történt incidens óta – melynek során kiszakadt az egyik ajtópanel a gépből – nem tudja növelni a gyártási rátát, ugyanis az Egyesült Államok Légiközlekedési Hivatala (FAA) mindaddig havi 31 darabra korlátozza a Boeing Max típusú gépek gyártását, amíg bizonyos gyártási és minőségbeli problémák fennállnak.
Az utasok ráadásul óvakodnak is: Egyre több utas mérlegel az ülésválasztásnál a Boeing-botrány óta
Fotó: YS / Unsplash
Ugyan január végén az FAA kivizsgálásait követően a Boeingeknek sikerült átmenni az ellenőrzéseken, ennélfogva nyugodtan használhatták a Max termékcsaládot a légitársaságok, február elején az egyik beszállító újabb hibákat talált az érintett gépeken.
Mindezt követően Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója ígéretet tett arra, hogy utasaik, vásárlóik és befektetőik érdekében is egy komplex minőségbiztosítási terv keretében fogják orvosolni a helyzetet.
Mindenesetre a géphiány Európa harmadik legnagyobb fapados légitársaságát, a Wizz Airt is érinti. Mint a legtöbb rövid távon közlekedő légitársaság, a Wizz is Airbus A320-as gépeket használ flottájában.
A két legnagyobb hajtóművet gyártó vállalat a General Electric (GE) és a Pratt & Whitney, ezek közül utóbbi mind a Boeing, mind pedig az Airbus számára szolgáltat termékéből – így a Wizz Air Airbusai közül is soknak a P&W biztosítja a hajtóműveket.
A gyártó viszont nemrégiben problémát vélt felfedezni a néhány kulcsfontosságú alkatrészhez használt fémporban, amely a P&W feltételezései szerint szennyezett lehet. Emiatt a Wizz Air egyes gépein muszáj ellenőrizni a motorokat, szét kell szerelni a hajtóműveket, amelyeket később egy speciális csapatnak kell összeszerelnie.
A digitális rendszereknél is felvetődtek problémák: Egyre több a téves adat, a pilótáknak újra kell tanulni az analóg navigációt
Fotó: Shutterstock
Ennélfogva a Wizz Air a befektetőinek is azt mondta, hogy a kénytelen lesz egy ideig kivonni az érintett gépeit a forgalomból, amik teljes flottájuk 10 százalékát teszi ki. A légitársaság brit ügyvezető igazgatója, Marion Geoffroy szerint a Wizz nyári kapacitása el fog maradni a tavalyihoz képest.