2025-11-24
Egy nagymama ötletéből indult, ma az egész világon örömet okoz a karácsonyi akció
A karácsony világszerte a civil szervezetek és adománygyűjtő kezdeményezések legmozgalmasabb időszaka. Az év végi akciók célja, hogy az ünnepek alatt a rászorulók is kaphassanak ajándékot. Ennek egyik legismertebb formája a még az 1990-es években indult, rengeteg országban – így Magyarországon is – működő cipősdoboz-akció. A projekt azóta világhírűvé nőtt, és az elmúlt évtizedekben kontinenseket átívelő, nagyszabású mozgalommá vált. De hogyan működik a jótékonysági program, és mi a több mint két évtizedes hazai sikertörténet titka?
Bár a karácsonyi időszakban többféle jótékonysági akcióval is találkozhatunk, a legnépszerűbb és legismertebb formája kétségkívül a cipősdoboz-projekt. A kezdeményezés lényege, hogy az adományozók egy cipősdobozban juttatnak el személyes és hasznos ajándékokat a rászoruló gyermekekhez, családokhoz.
A cipősdoboz-akció gyökereit sokan egy angol nagymama inspiráló történetéhez kötik, aki a második világháború okozta szenvedéseket látva csomagolt ajándékot egy cipősdobozba. Ez a történet inspirálta a modern, nagyszabású kezdeményezést is, mely hivatalosan csak évtizedekkel később rajtolt el. 1990-ben egy Dave Cook nevű brit üzletember tömeges gyűjtést szervezett a hátrányos helyzetű családok számára, majd az ő koncepciójából alakult ki 1993-ban a Samaritan's Purse szervezet égisze alatt az Operation Christmas Child program.

A kétezres évektől a szervezet folyamatosan bővült, az akció logisztikája pedig külön „iparággá” nőtte ki magát. Ma már számos gyűjtőpont és regionális elosztóközpont segíti a működést, amelyet több tízezer önkéntes és partnerszervezet biztosít. Emellett egyes országokban saját cipősdoboz-projektek is indultak. Az Egyesült Királyságban és Írországban például a Team Hope szervezi az akciót, amely a dobozolás mellett bevezette az úgynevezett „we fill” opciót. Ez azt jelenti, hogy az adományozók egy meghatározott összeget fizetnek, és a szervezet ebből helyben állítja össze a csomagokat.

Hasonló példákat találunk Európán kívül is. A Dél-afrikai Köztársaságban és Namíbiában a Santa Shoebox Project, az Egyesült Államokban a Toys for Tots játékelosztó-hálózat, Kanadában a The Shoebox Project, Hongkongban a Box of Hope, míg Ausztráliában a mentális problémákkal küzdő gyermekek számára létrehozott Keith's Shoebox Appeal működik.
A cipősdoboz-akciók világszerte ugyanarra a gondolatra épülnek: az ünnepek valódi értékét nem az ajándékok nagysága, hanem a szándék tisztasága és a közösség ereje adja. Bár az adományozás globális mozgalommá vált, minden ország hozzáteszi a maga sajátosságait és hagyományait, illetve a helyi társadalmi felelősségvállalás formáját.
Hazánkban a cipősdoboz-akciót a Baptista Szeretetszolgálat tette országosan ismertté, amely az első projektet 2004-ben szervezte meg. Ekkor még csupán egyetlen gyűjtőpont működött: az ajándékokat személyesen vagy postán lehetett eljuttatni a kőbányai címre. A program aztán gyorsan fejlődött: 2006-ban már minden megyében volt egy gyűjtőhely, 2010-re pedig a főváros minden kerületében és megyénként is több ponton lehetett leadni az adományokat.
Ezzel párhuzamosan az iskolák, munkahelyek és különféle szervezetek is elkezdtek bekapcsolódni a projektbe. A növekedést az adatok is jól mutatják: míg 2006-ban tízezer ünnepi adomány gyűlt össze, addig öt évvel később, 2011-ben már 24 500 doboz talált gazdára. Nagy fordulatot hozott a 2012-es év, amikor a Shopline jóvoltából már online dobozokat is lehetett vásárolni. A cég munkatársai ezekből a virtuális adományokból állítottak össze valós ajándékcsomagokat. Több mint egy évtizeddel később, 2024-ben a szervezet már 53 ezernél is több ajándékot gyűjtött össze, ami határozottan szemlélteti az adakozási kedv folyamatos növekedését.
Ha idén részt szeretnénk venni a kezdeményezésben, vágjunk bele bátran, hiszen a folyamat mindössze néhány egyszerű lépésből áll. Először is döntsük el, hogy fiúnak vagy lánynak szeretnénk adományozni! Szerezzünk be egy cipősdobozt, és töltsük meg változatos, hasznos tartalommal! Csomagolhatunk bele könyveket, játékokat, higiéniai termékeket, édességeket, íróeszközöket és iskolai felszereléseket, de akár egy személyes képeslapot vagy levelet is elrejthetünk benne. A dobozt aztán fedjük le csomagolópapírral, de hagyjunk elegendő ráhagyást, mivel az ajándékok biztonsági átvilágításon esnek át. A csomagoláson tüntessük fel a megajándékozandó gyerek nemét (fiú/lány) és azt is, hogy körülbelül hány éves fiatalnak szánjuk az ajándékot.
A gyűjtőpontok listáját ezen a linken érhetjük el, ahol a kereső segítségével könnyedén szűrhetünk vármegyére és településre, és tájékozódhatunk a leadópontok nyitvatartásáról is. Az összegyűjtött cipősdobozokat ezután a Baptista Szeretetszolgálat önkéntesei juttatják el a gyermekekhez, még az ünnepek előtt. Az ajándékok elsősorban gyermekotthonokba, nagycsaládos szervezetekhez, kórházakba, valamint fogyatékkal élő gyermekek fejlesztésével foglalkozó iskolákhoz, egyesületekhez, alapítványokhoz és civil szervezetekhez jutnak el.
Az idei Cipősdoboz akció kiemelt támogatója a MOL.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


