2025-09-26
Kevesebb hely, nagyobb profit: így alakul át a repülők turistaosztálya
Az utasoknak már eddig sem sok kényelmet kínált a turistaosztály, de a jövőben még szűkebb lehetnek a fapadosokon a helyek. Egyre több légitársaság csökkenti ugyanis a lábteret és az ülések méretét, hogy több prémiumhelyet alakíthassanak ki. Bár az utasok számára ez kényelmetlen helyzeteket okozhat, a trend kezd világszerte egyre elterjedtebbé válni.
A turistaosztályon megszokott háromfős sorok, szűk lábtér és korlátozott kényelem eddig is éles kontrasztban állt a prémium, üzleti vagy első osztály kényelmével. Most azonban úgy tűnik, még tovább romlik a helyzet, mivel több légitársaság is csökkenti a turistaosztály üléstávolságát, pusztán anyagi megfontolásból.
Bár a turistaosztály feltöltése fedezi az alapkiadásokat, a valódi profit a prémium és első osztályokból származik. Ha kevesebb hely jut a turistaosztálynak, több marad a magasabb bevételt hozó kabinoknak. Ez arra is ösztönözheti az utasokat, hogy inkább a drágább jegyeket válasszák a kényelmesebb utazásért. Seth Miller, a Paxex.aero szerkesztője hozzátette:

A változás elterjedését jól példázza a Southwest Airlines, amely növeli a prémium ülések számát, bár ezek hivatalosan továbbra is a turistaosztály kategóriájába tartoznak, „extra lábtérrel”. Azok viszont, akik nem adnak ki többet ezért a kiegészítésért, kevesebb hellyel számolhatnak, mint a régebbi gépeken. A társaság megerősítette, hogy körülbelül három centiméterrel csökkentették a turistaosztályon az üléstávolságot.
A legtöbb légitársaságról elmondható, hogy nem vezet be új gépeket, hanem a meglévőeket alakítja át. Ennek hátterében áll az is, hogy az elmúlt öt évben látványosan nőtt a prémium jegyek iránti kereslet. Az United Airlines például a következő években többet fektetne be a prémium kabinok fejlesztésébe és a kapacitás növelésébe.
A Which? felmérése szerint a Virgin Atlantic kínálja az egyik legszűkebb turistaosztályt: itt az üléstávolság 76–79 centiméter, a szélesség pedig 44 centiméter. A prémium turistaosztály ehhez képest 12–18 centiméterrel nagyobb lábteret ad, illetve 5–7 centiméterrel jobban hátradönthető üléseket és valamivel nagyobb szélességet kínál.
A prémium jegy emellett extra szolgáltatásokat is kínál majd: elsőbbségi beszállást és check-int, nagyobb poggyászkeretet, állítható fejtámlát, lábtartót és prémium étkezéseket. Az árkülönbség viszont jelentős: a prémium turista jegyek ára a sima turistaosztályhoz képest 30 százalékkal drágábbtól egészen a duplájáig terjedhet.
A számok jól érzékeltetik a különbséget: egy retúrjegy októberben a London Heathrow–New York (JFK) útvonalon turistaosztályon a Virgin Atlanticnál 356 fonttól (165 ezer forinttól) indul. Ez 79 centiméteres üléstávolságot, 10 kilós kézipoggyászt, étkezést és italokat (alkoholt is) tartalmaz, de feladott poggyászt nem. Ugyanerre az időszakra a prémium jegy ára 1693 fonttól (795 ezer forintttól) indul. Ez már nagyobb ülést, két darab 23 kilós feladott poggyászt, prémium étkezést, elsőbbségi szolgáltatásokat és extra kényelmet jelent a fedélzeten.
(The Sun)
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


