2024-04-18
Ezért hallod azokat a furcsa zajokat repülés közben
Rengeteg utast küzd aerofóbiával, amit csak felerősít a repülőgépeken tapasztalt furcsa hangok, amik a felszállástól egészen a leszállásig folyamatosan hallhatók is az utastérben. Riyadh Khalaf tartalomgyártó — és a repülés fanatikusa — azonban most egy videójában elmagyarázta, mik is ezek a hangok és mik a funkcióik.
A gyakorlott utazó nemrég egy TikTok-videójában elmagyarázta, miért nem kell félni senkinek ezektől a hangoktól:
„A repülésnek és a hozzá kapcsolódó hangoknak nem kellene ennyire ijesztőnek lenniük. A tudás hatalommal jár, ezért ha legközelebb repülőn ülsz, nézd meg ezt, és emlékezz arra, hogy minden egyes zaj fontos és lenyűgöző funkcióval bír!"
– mondja Khalaf.
Elsőként a már jól ismert, felszállás közben tapasztalható dübörgő hangot fejtette ki, ami tényleg ijesztőnek tűnhet, de csupán a spoilerek, vagyis a szárnyak tetején lévő légfékek zaja. Emellett azt is elárulta, hogy amikor lefelé ereszkedik a gép, viszonylag meredek magasságcsökkenés tapasztalható az utazómagasság alatt, hogy ne közvetlenül a landolás előtt történjen meg a hirtelen ereszkedés.
A nyugalom érdekében: 6 tipp repülésfóbiásoknak
@riyadhkhalaf Be afraid no more! #aviation #avgeek ✈️ @VirginAtlantic
Azt is tisztázta, hogy a turbulenciával könnyedén megküzdenek a mai gépek, illetve a repülőgép hangrendszerén keresztül hallható figyelmeztető hang, ami miatt sok utas megijed, nem valamilyen problémát jelez:
csupán egy tízperces figyelmeztetés leszállás előtt, hogy az utasok kössék be biztonsági öveiket.
A fékszárnyak a leszállás során néhányszor leengednek, ami szintén hanggal jár, de erre a felhajtóerő miatt van szükség, hogy lassítsák a pilóták a leszállás folyamatát.
Kitért a hajtóművek zavaró hangjára is, amely azért fordul elő, mivel a repülőgép lépcsőzetesen halad lefelé és gyakran elér egy határvonalat, ahol egy kicsit nagyobb teljesítmény szükséges.
Amikor a repülőgép a leszállópályától mindössze 6-7 méterre közeledik, az utasok egy határozott hangot vehetnek észre, amely azt jelzi, hogy a pilóták visszahúzzák a teljesítményt üresjáratra. Végezetül ezt gyorsan követi a főfutómű, majd az orrfutómű leérkezése és a dübörgés, amely a hajtóművek fordított tolóerejét jelzi. Ez az, amely a kerekeket a kifutópályára tereli, hogy a fékek kellő hatékonysággal tudjanak működni.
Fotó: Shutterstock