Leszakadt a hó Európában: ezekre a szabályokra figyeljenek külföldön az autósok
Fotó: Fotó: Johannes Simon/Getty Images

2023-12-06

Leszakadt a hó Európában: ezekre a szabályokra figyeljenek külföldön az autósok

Annyi hó esett Európában, hogy több ország közlekedésében is fennakadásokat okozot. Ausztriában az áramellátást is megviselte, de Németországban, Svájcban és még Csehországban is forgalmi dugók keletkeztek. Mutatjuk, autósként milyen szabályokra kell figyelnünk külföldön, ha mostanában kelnénk útra.

A magyarok közkedvelt téli úti céljai közül többet is megviselt az erős havazás, ezért a kozlekedesbiztonsag.kti.hu utánajárt, milyen előírások érvényesek a különböző országokban az autósokra a téli gumi és a hólánc használatát illetően.

Kiemelik, bár a rendőrök nem minden helyen ellenőrzik az abroncsokat, de ahol szúrópróbaszerűen ezt megteszik, ott borsos bírságra számíthat az, akinek az autója nem felel meg a szabályoknak. Nem is beszélve a balesetbiztosítókról, akik garantáltan nem siklanak el a részletek fölött.

A síközpontok szerint nagyon jó szezon elébe nézünk: Úgy beindult a hóesés, hogy több síközpont már most kinyitott

Albánia egyre népszerűbb célpontnak számít a magyarok körében, akik pedig autóval indulnak útnak, azoknak fontos tudniuk, hogy az országban nem kötelező a téli gumi használata, ám november elseje és április 30. között a hólánc az autók kötelező tartozéka.

Ausztriában minimum négy milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata van előírva, melyet az egész országban kötelező használni november elseje és április 15. között. Ezen kívül minimum két hóláncot szükséges tartani az autóban a meghajtott kerekekre. Ausztriában nemcsak a gumik típusát, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok.

Ausztriához hasonlóan Csehországban is kötelező a minimum négy milliméter profilmélységű téli gumi használata, a táblákkal jelzett területeken pedig november 1. és április 1. között muszáj hóláncot alkalmaznunk.

Bosznia-Hercegovinában november 1. és április 15. között négyévszakos abroncsokkal vagy hólánccal kell rendelkeznünk, illetve hólapátot és hóláncot is kötelező tartani a kocsiban – utóbbit akkor is, ha téli gumi van az autók kerekén.

Ezzel szemben a november 1. és március 31. közti időszakban Bulgáriában csak ajánlott a téli gumi használata, de a hóláncot nem hagyhatjuk otthon: ennek megléte minden autóban kötelező.

Fotó: Moritz Frankenberg/Picture Alliance/Getty Images

Franciaországban sem kötelező a téli abroncs, ám egyes régiókban – főleg a síközpontok felé vezető hegyvidéki utakon – valószínűleg hálások leszünk, hogy van nálunk. Ezeken a területeken a hólánc is engedélyezett.

Lengyelországban sem előírt a hólánc használata, de ajánlott. A sípályákhoz vezető utakon kifejezetten ajánlott, hiszen némelyik útvonal téli gumi (és olykor hólánc) nélkül járhatatlan.

Horvátországban ónos eső esetén, illetve olyan helyeken, ahol jég vagy hó borítja az utakat kötelező a minimum négy milliméteres profilmélységű téli gumik használata, és az autóban muszáj lennie hóláncnak, hólapátnak is.

Ezt olvastad már? Díjazták a világ legjobb síterepeit: francia győztes, nyolcadik alkalommal

Macedóniában a szabályok nem köteleznek minket a téli gumira, ám november 15. és március 15. között minden autóban kell lennie hóláncnak.

Montenegróban november 15. és március 31. között nem kerülhető ki a téli gumik használata.

Ha Németországba utazunk, muszáj autónk minden tengelyére téli vagy négyévszakos gumikat szerelnünk, és a hólapátot, valamint a hóláncot sem hagyhatjuk otthon.

Bár Olaszországban régiónként eltérő szabályok érvényesek, jól járunk, ha eleve téli abronccsal indulunk útnak. A téli gumi alapvetően nem kötelező, de október 15. és április 15. között vannak olyan utak, ahol muszáj használnunk. Hasonlóképpen a hóláncot is érdemes magunkkal vinni, hiszen bár nem mindenhol van előírva, egyes területeken megbüntethetnek minket, ha nincs nálunk.

Ha idén nem a népszerű helyeken csúsznánk: 5 alternatív síterep Európában, ha már unod az Alpok pályáit

Fotó: Franz Aberham / Getty Images

Ha netalántán Oroszországba vinne utunk, nem árt tudni, hogy az országban mind a téli gumi, mind a hólánc tartása kötelező.

Keleti szomszédunknál, Romániában nem szükséges téli gumival közlekedni, azonban az autókon lévő gumiknak meg kell felelniük a téli körülményeknek. Hogy ez pontosan mit jelent, pontosan nem lehet tudni, az viszont biztos, hogy a két milliméternél kisebb profilmélységű gumi a hatóságok szerint nem felel meg a téli körülményeknek.

Meglepő lehet, de Svájcban nem kötelező a téli gumik használata. Romániához hasonlóan azonban itt is előírják, hogy az autókon lévő gumiknak meg kell felelniük a téli körülményeknek – a nyári gumikra pedig ez nem éppen mondható. Emellett Svájcban is jelzések figyelmeztetnek a kötelező téli gumi, illetve hólánchasználatra, így a biztonság kedvéért érdemes téli abronccsal útnak indulni.

Szerbiában a november 1. és április 1. közötti időszakban muszáj négy milliméteres profilmélységet meghaladó téli gumival közlekedni, és a hóláncot is ellenőrizhetik.

Szlovákiában kötelezőnek nem kötelező a téli gumi, viszont az előírások szerint azokon a helyeken, ahol az utat jég vagy hó borítja, M+S jelzésű abroncsokat szükséges használni.

Szlovéniában november 15. és március 31. között téli gumi, hólapát és hólánc is legyen nálunk.

Ukrajnában nem kötelező a téli gumik használata.

Ha itthon maradnánk: Magyarország legjobb sípályái, ha itthon töltenénk a téli vakációt

Magyarországon sem kötelezők a téli gumik, azonban a vezetési feltételek romlása esetére hóláncot kell tartani a járműben. Amennyiben az időjárás megkívánja, a hatóságok elrendelhetik, hogy bizonyos utak csak téli abroncsokkal vagy csak hólánccal használhatók.

Fotó: Janez Fabijan / Unsplash

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!