Utasként csak egyetlen megoldás létezik az egyre erősődő turbulencia ellen Utasként csak egyetlen megoldás létezik az egyre erősődő turbulencia ellen
Fotó: Shutterstock

2023-10-03

  • Drive
  • Drive-tipp
  • Utasként csak egyetlen megoldás létezik az egyre erősődő turbulencia ellen

Utasként csak egyetlen megoldás létezik az egyre erősődő turbulencia ellen

A repülőgépnek ugyan nem okoz különös gondot, de egy váratlan turbulencia komoly sérüléseket is okozhat az utasok körében. Rossz hír, hogy a szakértők szerint a jelenség a jövőben csak gyakoribb lesz, ezért érdemes résen lenni egy-egy repülős út alatt.

Ahogy arról az ABC News is beszámolt, idén 17 olyan eset ismert, amikor a nem várt turbulencia komoly személyi sérülésekhez vezetett.

A JetBlue utasai úgy tűnik, nemcsak a sikertelen utazási trükkök miatt jártak pórul: október 2-án nyolc ember került kisebb-nagyobb sérülésekkel kórházba, miután a légitársaság floridai járatát hirtelen keletkező magas turbulencia rázta meg.

Turbulencia a leggyakrabban akkor keletkezik, amikor kétféle sebességű levegőtömeg érintkezik, de lényegében minden turbulenciának nevezhető, amikor egy gép heves mozgást végez a légáramlatok sebességének és irányának változása miatta. Ráadásul olyankor is előfordulhat, amikor az égbolt látszólag tiszta.

Ez is érdekelhet: A legidegesítőbb szokások, amiket a repülős utazások alatt elkövethetünk

Bár a pilóták sem láthatják a radarokon, de azokat az időjárási jeleket igen, melyek turbulenciát okozhatnak.

„Pilótaként látjuk az időjárás gyors változására utaló jeleket, ilyenkor pedig kötelességnek érezhetjük, hogy megkérjük az utasokat, hogy kapcsolják be biztonsági öveiket, illetve, hogy felfüggesszük a kiszolgálást”

– nyilatkozta John Nance, volt pilóta az ABC-nek.

Nance szerint a pilóták az út alatt tapasztalt rázós szakaszokat is jelentik a légiforgalmi irányításnak, akik továbbítják az információt a többi pilótának.

De a JetBlue nem az egyetlen légitársaság, ahol gondot okozott a turbulencia. Az előző hónapban például a Delta Airlines georgiai járatán 14 ember sebesült meg hasonló okokból, augusztusban pedig az United Airlines gépén két légiutas-kísérő is sérüléseket szenvedett.

A NASA egyébként már figyelmeztetett is az egyre gyakrabban előforduló jelenséggel kapcsolatban: az űrügynökség még 2023 tavaszán publikált cikkében a változó éghajlatra mutatott rá, mint a turbulenciák főokára. Mivel a Föld hőmérséklete a növekvő üvegházhatású gázkibocsátás, például a szén-dioxid-kibocsátás miatt emelkedik, ezért a légkör felsőbb szintjein a keskeny, erős szélsáv nagyobb szélnyírásnak van kitéve.

De egy 2019-ben közzétett kutatás szerint a szélnyírás mennyisége 15%-kal nőtt 1979 óta, vagyis azóta, hogy a műholdak elkezdték megfigyelni azt.

Emellett 2020-ban kínai tudósok is publikáltak egy tanulmányt a témában, amelyben szerint a Föld felső légkörében a magasabb hőmérséklet a középső szélességi fokokon szélnyírást és erős turbulenciát vált ki.

Olvasd el ezt is! Európai települések, ahol milliókat fizetnek azért, hogy odaköltözzünk

A Szövetségi Légügyi Hatósághou (FAA) 2023-ban egyébként 17 olyan bejelentés érkezett, mely a turbulencia okozta súlyos károkról szólt – ez öttel több, mint 2019-ben.

A szakértők szerint egyértelműen a biztonsági öv folyamatos használatával előzhetők meg az ehhez hasonló sérülések.

„Bár a repülőgépet nem viseli meg a turbulencia, azokra az utasokra, akiknek nincs becsatolva a biztonsági övük nagy veszélyt jelenthet. Ennyire egyszerű ”

– fogalmazta meg Dennis Tajer, az American Airlines veterán kapitánya.