2024-03-22
Nagy kalamajkában van a Boeing, de mi is történik pontosan a céggel?
Rosszul indult a Boeing éve, az Alaska Airlines járatán történt incidens óta pedig az látszik, hogy a cég körül egyre több a probléma. A januári eset óta több hibát véltek felfedezni a gyártó egyes gépein, az utasok egyre bizalmatlanabbak, de a szakmabeliektől is több kritika érte a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártó vállalatát. De mi is történik pontosan a Boeingekkel, és mi várható a jövőben?
Mióta az év elején az Alaska Airlines egyik gépén kiszakadt az ajtó, egyre sötétebb fellegek járnak a Boeing felett. Az esetet követően az FAA szigorú vizsgálatokat rendelt el, majd a hivatal január végén véglegesítette a típus ellenőrzési és javítási utasításait. A gyártó gépei ugyan átmentek az ellenőrzéseken, de nem sokkal később az egyik beszállító új hibákat fedezett fel a gyártó Max 9-es gépein – ezek egyébként nem befolyásolják közvetlenül a repülőgépek működését.
Az FAA ezért a gyártási és minőségbeli problémák fennállásáig korlátozta a Max típuscsalád gyártási ütemét, ami azt eredményezte,
hogy az egyik legnagyobb gyártónak számító Boeing jelenleg havonta csupán 31 Max típusú repülőgépet értékesíthet.
Ez egyébként több légitársaságnak is gondokat okozott, a Ryanair például nem tudja, hogy a cég tervezett flottabővítésének keretében hány darab repülőgép fog végül megérkezni hozzájuk. A gyártót az incidens óta nemcsak Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója kritizálta, de Sir Thomas Clark, az Emirates légitársaság vezetője is kemény szavakkal illette.
Ez is érdekelhet: Újra felszállt minden idők legnagyobb repülőgépe
Persze az eseményekről a közösségi médiában is elindult a párbeszéd, és a Kayak nevű utazási portál is arról számolt be, hogy felhasználóik körében növekszik a repülőgépek iránt tanúsított bizalmatlanság.
Mindezek után az FAA-nál betelt a pohár és március elején 90 napos ultimátumot adott a Boeingnek, kötelezve a céget arra, hogy „valódi és mélyreható fejlesztéseket vigyen véghez”, illetve, hogy minden minőségbeli és biztonsági problémát orvosoljanak.
Azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen következményei lesznek annak, ha a cég nem tartja be a határidőt, de Mike Whitaker, az FAA igazgatója azt mondta, hogy minden ponton felelősségre fogják vonni a Boeinget.
Az egyre szoruló helyzetet fokozta, hogy március elején egy Japánba tartó 777-200-as típusú gépről leesett az egyik kerék, a legfrissebb incidens pedig a United Airlines oregoni járatával történt, ami ugyan tejesen biztonságosan landolt, ám később kiderült, hogy a leszállást egy külső panel nélkül vitte végbe.
Ezek a történések a Boeing árfolyamára is jelentős hatást gyakoroltak, a Portfolio cikkében szemlélteti, hogy a gyártó árfolyama idén mintegy 31 százalékot esett – a konkurens Airbusé ezzel szemben 19 százalékos növekedéssel történelmi csúcson áll.
Erről olvastál már? Videó: forradalmasíthatja a tömegközlekedést az olaszok legújabb mágnesvonatja
Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) közleményében bejelentette, hogy a tervek szerint 2024. augusztus 6-án és 7-én kerül majd sor egy meghallgatásra.
A Boeing elmondása szerint az FAA nyomozói január-februárban mélyreható vizsgálatot bonyolítottak le a cég rentoni gyárában. Stan Dean vezérigazgató szerint a problémák java része olyan helyzetekből fakadt, amikor a Boeing alkalmazottjai nem követték a cég által előírt folyamatokat és eljárásokat – hozzátartozik, hogy az egyik, Ausztráliából Új-Zélandra tartó repülőgépen történt baleset egy légiutas-kísérő hibájából történt, aki véletlenül megnyomott egy kapcsolót.
A Reuters cikkéből kiderül, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a transzatlanti egyezmény értelmében elismeri az FAA jóváhagyásait, ám Luc Tytgat igazgató azt is kifejtette, hogy amennyiben valaha is szükséges lesz, a szervezet készen áll saját intézkedéseket hozni.
Naponta egyébként több ezer Boeing-gép száll fel és le biztonságban, és a repülés még mindig a közlekedés legbiztonságosabb formájának számít.
Ha szeretnénk megtudni, hogy milyen géppel utazunk, több lehetőségünk is van az információszerzésre. Egyrészt az olyan oldalakról, mint például a FlightRadar24, a Seat Guru, a FlightAware vagy a Google Flights minden esetben megtudhatjuk az adott gép pontos típusát. Ilyenkor csak néhány egyszerű adatot kell megadnunk: az utazás dátumát és időpontját, a légitársaság nevét és a járatszámot.
Emellett a Planespotters weboldalon is megnézhetjük, hogy egy adott légitársaság milyen flottával rendelkezik.