90 napos ultimátumot kapott a Boeing 90 napos ultimátumot kapott a Boeing
Fotó: Az Alaska Airlines egyik Boeing 737 MAX 9-es gépe - Fotó: Stephen Brashear / Getty Images

2024-03-03

  • Drive
  • Tech
  • 90 napos ultimátumot kapott a Boeing

90 napos ultimátumot kapott a Boeing

Már jó ideje tart a Boeing 737 Max típusú gépei körül a felhajtás, az Egyesült Államok Légiközlekedési Hivatala (FAA) a napokban pedig közölte, hogy 90 napot ad arra, hogy a gyártó előálljon a frissített biztonsági és minőségellenőrzési tervével. Ebben a Boeingnek ki kell fejtenie, hogy milyen konkrét lépéseket tesz azért, hogy garantálni tudja repülőgépeik megfelelő működését.

Mióta az év elején az Alaska Airlines egyik gépén kiszakadt az ajtó, egyre sötétebb fellegek járnak a Boeing felett. Az esetet követően az FAA szigorú vizsgálatokat rendelt el, majd a hivatal január végén véglegesítette a típus ellenőrzési és javítási utasításait. A gyártó gépei ugyan átmentek az ellenőrzéseken, de nem sokkal később az egyik beszállító új hibákat fedezett fel a gyártó Max 9-es gépein.

Egy névtelen informátor szerint a rentoni gyárban történő javítási munkálatok dokumentációja ráadásul hiányosra sikerült, így a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) végül egy szakértői csapatot is kiküldött a gyárba.

Az FAA ezért a gyártási és minőségbeli problémák fennállásáig korlátozta a Max típuscsalád gyártási ütemét, ami azt eredményezte, hogy az egyik legnagyobb gyártónak számító Boeing jelenleg havonta csupán 31 Max típusú repülőgépet értékesíthet.

Ez egyébként több légitársaságnak is gondokat okozott, a Ryanair például nem tudja, hogy a cég tervezett flottabővítésének keretében hány darab repülőgép fog végül megérkezni hozzájuk. A gyártót az incidens óta nemcsak Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója kritizálta, de Sir Thomas Clark, az Emirates légitársaság vezetője is kemény szavakkal illette – ráadásul az utasok bizalma is megrendült a cégben.

Mindenesetre Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója ígéretet tett arra, hogy utasaik, vásárlóik és befektetőik érdekében is egy komplex minőségbiztosítási terv keretében fogják orvosolni a helyzetet.

Most viszont úgy tűnik, az FAA bekeményített, ugyanis a hivatal 90 napos határidőt adott a Boeingnek arra, hogy bemutassa új minőségbiztosítási tervét.

„A Boeingnek kötelessége, hogy valódi és mélyreható fejlesztéseket vigyen véghez. Ezeknek megvalósításához folyamatos erőfeszítésekre lesz szükség a cég vezetőségétől, mi pedig minden ponton felelősségre fogjuk őket vonni

– olvashatók Mike Whitakernek, az FAA igazgatójának szavai az Euronews cikkében.

Arról egyelőre nem tudni, hogy milyen következményei lesznek annak, ha a gyártó nem tartja be a 90 napos határidőt. A héten egyébként egy iparági, kormányzati és tudományos szakértőkből álló testület is hiányosságokat állapított meg a vállalat biztonsági kultúrájában,

a nyomozók szerint még a rentoni gyárban végzett javítási munkálatokat követően is hiányoztak az ajtópanelt helyén tartó csavarok.

A szűnni nem látszó problémák hatására a Boeing még február elején elbocsátotta Ed Clarkot, azt a vezetőt, aki 2021 eleje óta felügyelte a 737-es programot – Clark ekkor már 18 éve dolgozott a cégnél.

A gyártó elmondása szerint ez a változás is azt jelképezi, hogy a Boeing egy sokkal szigorúbb rendszer keretében fog arra ügyelni, hogy gépeik minden minőségbeli és biztonsági előírásnak megfeleljenek.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!