2023-10-22
Többmillió liter fenntartható üzemanyaggal fognak közlekedni az Emirates járatai
2023. szeptember 18-án jelentette be az Emirates, hogy egyes járataik már jövőre fenntartható forrásból származó üzemanyagot fognak használni. A légitársaság a világ vezető fenntartható repülőgépüzemanyag-gyártójával, a Nestével való partnerprogram keretében kezdheti majd el használni az üzemanyagot.
Az Emirates kibővítette partnerségét a Nestével, aminek köszönhetően 2024 és 2025 folyamán több mint 113 ezer hektoliter Neste MY Sustainable Avitation Fuel (MY SAF) üzemanyagkeveréket fognak használni az amszterdami, illetve a szingapúri repülőterekről indított járataikon. A keverék több mint 30 százalékát fogja kitenni a SAF, a maradék részét az általánosan használt Jet A-1 üzemanyag adja majd.
A SAF egy fenntartható forrásból származó üzemanyag, mely alapvetően sokféle alapanyagból készülhet, így például erdészeti és mezőgazdasági hulladékokból, energianövényekből, hidrogénezett zsírokból és olajokból, algákból és kommunális hulladékokból is
– írja a Greendex.
Az üzemanyag életciklusa során (a hagyományos üzemanyaghoz képest) akár 80 százalékkal csökkentheti a légi közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást, így fontos szerepe lehet a fenntartható utazásban.
Az utazás jövője függhet ehhez hasonló kezdeményezésektől: 2040-re „kihalhat" az utazás ma ismert formája
Az év elején az Emirates a Nestével és más iparági érdekeltekkel együttműködve sikeresen végrehajtotta az első 100 százalékban SAF-meghajtású próbarepülést.
A bemutató jellegű repüléshez egy klasszikus Boeing 777-300ER gépet használtak, melynek egyik hajtóművét teljes egészében ez a fenntartható üzemanyag hajtotta.
A Turizmus Világnapján is a fenntarthatóságról volt szó: A Turizmus Világnapja: rengeteg a turista, de lehet ezt bírni hosszú távon?
Az Emirates egyébként 2017-ben használt SAF üzemanyagot, ekkor egy chicagói járat működött felhasználásával. Azóta stockholmi járaton is tesztelték, jelenleg pedig párizsi és oslói járatokon is alkalmazzák. Most úgy tűnik, az elkövetkező években a szingapúri Changi, valamint az amszterdami Schiphol repülőterekről indított járatokon lesz a sor.
Napjainkban a SAF még korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ám a becslések szerint 2025-re a hagyományos üzemanyag mintegy 2 százalékát lehet majd ezekkel a fenntarthatóbb üzemanyagokkal helyettesíteni. A SAF elterjedését továbbá az is megnehezíti, hogy jelenleg még lényegesen drágább, mint az egyszerű kerozin.
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
Fotó: Tim Dennert / Unsplash