Felkészültél? Ezek a tech-innovációk alapjaiban változtathatják meg a turizmust Felkészültél? Ezek a tech-innovációk alapjaiban változtathatják meg a turizmust
Fotó: Fotó: Shutterstock

2023-09-16

  • Drive
  • Tech
  • Felkészültél? Ezek a tech-innovációk alapjaiban változtathatják meg a turizmust

Felkészültél? Ezek a tech-innovációk alapjaiban változtathatják meg a turizmust

Az már természetes, hogy a szállásfoglalást vagy az utazást a telefonunkról is tudjuk intézni, ám a digitalizáció a turizmus más területeire is hatással lehet. A jövőben rengeteg technológiai újítással szembesülhetnek az utazók, a mesterséges intelligenciától kezdve a VR-eszközökig. De pontosan milyen trendek várhatóak a szektorban?

A Calcalis Tech összeállított egy listát azokról a trendekről, melyek a jövőben átalakíthatják, illetve meghatározhatják a turizmust. Az igazi kérdés inkább az, hogy örüljünk-e ezeknek a technológiáknak.

Okoshotel és -szoba 

Az okoshotelek és -szobák már hanggal aktiválható asszisztenseket, okostükröket, automatizált világítástechnikát, illetve hőmérsékletszabályozási lehetőséget kínálnak a vendégeik számára. Egyre több hotelben tudják az emberek okostelefonjuk, vagy éppen okosórájuk segítségével üzemeltetni szobájukat anélkül, hogy egyetlen szót is váltanának a személyzettel.

Ez is érdekelhet: Ezen az apró szigeten töltötte Oppenheimer utolsó napjait

Ugyanakkor az olyan, kifejezetten szállodák részére kifejlesztett felhőalapú programok, mint az LG Pro: Centric és a Samsung LYNK már azt is lehetővé teszik a menedzsment számára, hogy személyre tudják szabni tartalmaikat. A rendszer emellett interaktív is, így például a szálloda összeállíthat egy nászutas programajánlatot, amit megjeleníthet a szobában lévő televízión.

A vendégek pedig a televízión keresztül utánanézhetnek repülőjárataiknak, megtekinthetik számlájukat vagy ki is jelentkezhetnek. A rendszer ezután visszajelzést küld a hotel menedzsmentjének a vendégek által kedvelt dolgokról.

Sőt: egyes hotelekben már nincs szükség kulcsra a szobákhoz, a vendégeknek elég okostelefonjukat használni a szobába való bejutáshoz.

Ezek a fejlesztések persze adatbiztonsági kérdéseket is felvethetnek, például, hogy mennyire lesz ezekkel az alkalmazásokkal privát egy-egy szoba, vagy éppen kitörölhetők lesznek-e azok az adatok, melyekről úgy érzik a vendégek, hogy nem szeretnék megosztani a vezetőséggel. Illetve azt az eshetőséget is figyelembe kell venni, hogy mi történik akkor, ha valakinek ellopják, vagy elveszti a telefonját.

Fotó: Shutterstock

Kiterjesztett, illetve virtuális valóság (AR / VR)

A kiterjesztett és a virtuális valóság technológiájának köszönhetően az utasok akár azelőtt körülnézhetnek egy adott desztináción, mielőtt odautaztak volna. A rendszerek segítségével a turisták előre meglátogathatják a szobákat, az éttermeket, a wellness-helyeket, vagy éppen a fitneszközpontokat. A virtuális idegenvezetés pedig segíthet a látogatóknak egy-egy idegen városban tájékozódni.

Például a Villán (egy VR-világ és kollaborációs platform) keresztül az emberek kipróbálhatják milyen hőlégballonnal utazni, de jet-skire is felülhetnek.

Olvass erről is! Már tesztelik: megvan az első ország a világon, ahol mellőzhetik a fizikai útleveleket

Fotó: Shutterstock

Érintésmentes technológia

Az érintésmentes technológiákkal már szinte mindenki találkozhatott, a turizmusban viszont nemcsak telefonnal való fizetést teszi lehetővé, de például digitális szobakulcsok, vagy éppen a repülőtéri check-in rendszerek esetében is alkalmazható.

Arról például már mi is írtunk, hogy Finnországban tesztelik a digitális útlevelet, ha pedig ez beválik, a repülőtereken sem feltétlen fog kelleni a fizikai dokumentum. Az amerikai JetBlue Airways pedig már egy olyan technológiát tesztel, ami a beszállókártya helyett az emberek arcát szkenneli.

A technológia képes párosítani az emberek arcát az útlevélben lévő fotóval, ezzel pedig kiküszöbölhető a pultoknál való sorban állás.

Fotó: Jonas Leupe / Unsplash

Mesterséges Intelligencia (MI)

A mesterséges intelligencia és a turizmus kapcsolatáról már egy kutatás is készült, az MI nyújtotta lehetőségek, mint például a személyre szabás, az automatizált kiszolgálás, a hangfelismerő, vagy az arcfelismerő programok a számítások szerint egyre inkább elterjednek a jövőben.

A ChatGPT-hez hasonló virtuális szolgáltatások például akár a nap minden órájában segíthetnének a vendégeknek, az MI közreműködésével pedig elviekben (a begyűjtött adatok alapján) sokkal jobb, személyre szólóbb élményeket is tudnának ajánlani a szállodák vendégeiknek.

Fotó: Shutterstock