2024-01-16
Kigurult a hangárból a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet
Szűk körű sajtótájékoztatón leplezte le a NASA az X-59 QueSST nevű kísérleti szuperszonikus repülőgépének prototípusát, melyet Lockhead Martin hadiipari óriáscég Skunk Works fejlesztőgyárában építettek. Ugyan 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő, a NASA az X-59-es gépével egyre közelebb van ahhoz, hogy ez újra megtörténjen.
Ahogy arról már mi is beszámoltunk, az előzetes tervezések már 2016-ban elkezdődtek, az X-59-et pedig 2021-ben szállították ki a NASA-nak. A gép várhatóan viszonylag halkan, 75 decibeles hangerővel és 1500 kilométer per órás sebességgel fog repülni 16 800 méteres magasságban.
A mostani koncepciót a „Concorde utódjaként" is emlegetik, ami 2003-as visszavonulása előtt nagyjából 3,5 óra alatt tudta megtenni a New York és London közötti távolságot – jelenleg egy utasszállító repülőgépnek körülbelül 7 órára van szüksége ehhez.
Ha azonban az X-59 valóban működőképessé válik, az megalapozhatja a szuperszonikus utazások jövőjét.
Az X-59-esről korábban már itt írtunk: Hamarosan felszállhat a NASA szuperszonikus repülője
Az utasszállítók a Concorde óta nem repülnek a hangsebesség fölött, de a most bemutatott X-59-esen már számos , ehhez szükséges módosítást végrehajtottak.
A tervek szerint az idén elkezdődő repülési tesztek után a gép már lakott környezet fölött is elkezd repülni, hogy begyűjthesse a földön lévők válaszait a szuperszonikus repülés során észlelhető hangokról. A hosszú távú cél az, hogy felmérjék a lakosság reakcióját a hangerővel kapcsolatban, majd az így nyert adatokat a NASA továbbítaná az illetékes hatóságoknak – ezzel, illetve a szükséges technológia átadásával az űrügynökség szerint megnyílhat a lehetőség a szuperszonikus repülők széleskörű használatára.
Érdekesség, hogy az Egyesült Államokban jelenleg tilos a szuperszonikus repülőgépek használata lakott területek fölött, de a tervek szerint erre is lesz új szabályozás.
Ez is érdekelhet: Így néz ki a gyár, amiben a történelem legismertebb utasszállítója született
Az X-59-es elméletileg hangrobbanás nélkül lépi majd át a hangsebességet, emellett a NASA kifejlesztett egy külső és egy belső kamerarendszert is, mivel a repülőnek nincsenek előre néző ablakai, így a pilóták 4K-s monitorokon keresztül tájékozódnak majd.
A közleményben a NASA annyit árult el, hogy a repülőgép 30 méter hosszú és 9 méter széles, kiemelték: a gép elején egy 11,5 méter hosszúságú, keskenyedő orr található, ami az X-59-es hosszának csaknem egyharmadát teszi ki, ami megtöri a lökéshullámokat, így a szuperszonikus repülőgépekre jellemző hangrobbanás sem következik be.
Ezt olvastad már? A repüléstörténelem úttörői: a 10 legidősebb légitársaság
Fotó: NASA / Garry Tice
Nagy tervek, hiszen 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2000-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult, utódja pedig azóta sem lett.
Fotó: NASA