Viszlát dugók: átadták az Adria forgalomcsökkentő autóútját Viszlát dugók: átadták az Adria forgalomcsökkentő autóútját
Fotó: Omis, Horvátország / Fotó: Shutterstock

2024-05-31

  • Drive
  • Tech
  • Viszlát dugók: átadták az Adria forgalomcsökkentő autóútját

Viszlát dugók: átadták az Adria forgalomcsökkentő autóútját

Hivatalosan is átadták Horvátország legújabb autóútját, ami az ország déli részén, Split környékén fut. A hat kilométer hosszú pályának köszönhetően ezentúl nem kell Omis óvárosán keresztülhaladni azoknak, akiknek úti céljuk eléréséért az egyik legforgalmasabb pályán, a 8-as főúton kell keresztülhaladniuk.

Omis déli településénél évek óta problémát jelentenek a dugók, hiszen az Adria egyik legforgalmasabb útja, a 8-as főút eddig az óvároson keresztül futott. Ez a csúcsszezonban különösen nagy nehézségeket okozott, mivel ilyenkor

naponta akár 40 ezer autó is igénybe veszi a kicsiny város utcáit.

Az elkerülőút megvalósítása azért is tartott ilyen sokáig, mivel Omis egy meredek sziklafal lábánál, a Cetina folyó torkolatában fekszik. Mindezt csak tetézi, hogy a környező hegyvonulatok nem éppen a legstabilabbak, valamint az útnak egy természetvédelmi területet is érinteni kellett – ismertette a körülményeket a VG.

A pálya a tengerpart irányából indul fel a hegyek felé, és egy 603 méter hosszú, meredek alagúton vezet el a Komorjak-hegy mélyébe.

Fotó: Aleksey Sovchenko / Unsplash

Ez is érdekelhet! Autóval a horvát tengerpartra: erre az 5 dologra mindenképp figyelj!

Különös nehézséget jelentett, hogy az építkezések közben a természetvédelemre is figyelni kellett. A Cetina ugyanis az ország egyik legtisztább, iható vizű folyója, az alagút elkészítéséhez pedig először robbantani kellett, majd egy bonyolultan kivitelezhető hidat is fel kellett emelni a Cetina fölé anélkül, hogy beszennyezzék annak vizét.

A hidat emiatt elemenként rakták össze úgy, hogy csatlakozzon a túloldali sziklákban húzódó Omis 1 alagúthoz.

Ha már horvátországi autózás: 4 látványos autós útvonal Horvátországban, ha kocsival vágnál bele a nyárba

Fotó: Shutterstock

A gigaprojektet kivitelezéséért a Strabag felelt, az egészért pedig 48,5 millió eurót, azaz nagyjából 27 milliárd forintot adott ki a horvát kormány. Az új omisi út egyébként a tervek szerint csatlakozni fog a spliti körgyűrűhöz, ha minden a várakozások szerint megy, akkor 2027-re ez lesz a körgyűrű déli végpontja.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!