Egyre több a téves adat, a pilótáknak újra kell tanulni az analóg navigációt Egyre több a téves adat, a pilótáknak újra kell tanulni az analóg navigációt
Fotó: Fotó: Getty Images/Gregory_DUBUS

2024-02-08

Egyre több a téves adat, a pilótáknak újra kell tanulni az analóg navigációt

Az amerikai Légiközlekedési Hivatal (FAA) arra kéri a pilótákat, hogy a megszokott digitális navigációs rendszerek használata mellett tanulják újra az analóg navigációt, mivel egyre több olyan incidens történik, aminek során a pilóták téves adatok alapján kényszerülnek irányítani a gépeket.

A Travel Pulse cikkében olvashatunk az FAA legutóbbi felhívásáról, amiben a szervezet arra ösztönzi a pilótákat, hogy frissítsék fel az analóg navigációs rendszereket érintő tudásukat.

Erre azért van szükség, mert az elmúlt években egyre többször történt meg az, hogy hackelés miatt a pilóták téves navigációs adatokat kaptak a digitális rendszeren keresztül.

Az Airbus repülési adatfigyelő rendszere például 2022-ben csaknem 50 ezer olyan incidensre lett figyelmes, melynek során egyszerűen leálltak a műholdak navigációs programjai. Ez egy óriási eltérés az ezt megelőző évben tapasztal 10 843 ilyen esethez képest.

A Boeing gépei más probléma miatt kerültek reflektorfénybe: Újabb gyártási hibát találtak a Boeing gépein

Az ehhez hasonló zavarok nemcsak, hogy veszélyeztetik az utasszállító repülőgépeket, de a légiforgalmi irányítók munkáját is megnehezítik.

A navigációs rendszerekben bekövetkezett hibák jelentősen el tudják téríteni a pilótát a kijelölt útvonaltól, de nem nehéz elképzelni, hogy a bűnözők is ki tudnák használni a helyzetet.

Fotó: Oskar Kadaksoo / Unsplash

Az FAA azt is kihangsúlyozza, hogy az ilyen gikszerek könnyen ütközéshez vezethetnek. Amennyiben ugyanis a pilóták a téves digitális adatok miatt azt látják, hogy közel kerültek egy objektumhoz, vagy éppen a valóságosnál nagyobbnak hiszik az adott távolságot, az a legrosszabb esetben becsapódáshoz, ütközéshez vezethet. Emellett a gépek letérve alapútvonalukról több üzemanyagot is fogyaszthatnak, de a hamis navigáció idegen légtérbe is vezetheti őket.

A helyzet komolyságát jól mutatja, hogy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA), valamint a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) is tisztában van a problémával, emiatt pedig egy workshopot is tartottak.

A pilóták erre kérik az utasokat: 5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük

„Míg néhány évvel ezelőtt egy ilyen adateltérés okozásához igencsak drága, csúcstechnológiás eszközökre volt szükség, addig mára egy olcsóbb, kevésbé fejlett és nyílt forráskódú szoftverrel szinte bárki meg tudná zavarni a navigációs rendszereket”

– hívta fel a problémára a figyelmet a francia Safran légitársaság.

Mindenesetre a légiközlekedés még mindig az egyik legbiztonságosabb közlekedési formának számít, a balesetek száma egyáltalán nem növekedett, sőt: 2023 az eddig legbiztonságosabb év volt.

Fotó: Caleb Woods / Unsplash

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!