2024-02-25
Ezeken az európai repülőtereken törölhetik el elsőként a folyadékkorlátozást
Világszerte egyre több repülőtér tervezi, hogy megszabadul a fedélzetre felvihető folyadékokat érintő szabályozástól. A megoldást a 3D-s szkennertechnológia jelentheti, amit jelenleg már több országban is tesztelnek. Mutatjuk azokat a repülőtereket, ahol elképzelhető, hogy rövid időn belül már nem kell kidobni a magunkkal hozott üdítőket.
A repülőgépekre vonatkozó 100 milliliteres folyadékszabályozást először a 2006-os londoni incidenst követően vezették be a világ repülőterei, amikor a Metropolitan rendőrség tudomására jutott, hogy az al-Kaida terrorszervezet félliteres üdítős palackokba csempészett robbanószerrel tervezett legalább hét repülőjáratot megsemmisíteni.
Ennek hatására az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is rögtön megtiltották a folyadékok szállítását, ezt a kezdetleges tiltást váltotta fel a ma is használt 100 milliliteres korlátozás.
2022 decemberétől azonban egyre többet lehetett hallani arról, hogy a repülőterek 3D-s szkennerek, röntgensugaras, illetve CT-berendezések segítségével kiküszöbölnék az azóta is érvényben lévő folyadékkorlátozást.
Az egyik ilyen technológiának, a C3-nak nevezett szkenner (teljes nevén: C3 robbanószer-detektáló rendszer, azaz EDS-CB) bevezetését már több repülőtér engedélyezte, számos helyen pedig fokozatosan tervezik működésbe állítani. A London-City repülőtér például már tavaly áprilisban elkezdte használni, novemberben pedig a Leeds Bradford repülőtér is bejelentette, hogy 2024-ben hasonló útra szeretnének lépni.
A környezetszennyező kondenzcsíkok problémájára is születhet megoldás: Ha lesz rá hajlandóság, akár el is tűnhetnek a kondenzcsíkok az égboltról
A Time Out szerint a tesztelés Írországban is folyamatban van, itt a Dublini repülőtér és a Corki repülőtér állhat át az új rendszerre – az ország nyugati partján fekvő Shannoni repülőtér már 2021 októberétől kezdve használja.
A C3-szkennert ezen kívül az Egyesült Államokban található Atlanta Hartsfield-Jackson és a Chicago O’Hare repülőtér már szintén jó ideje használja, de Amszterdamban (Schiphol) és Rómában (Fiumicino, Leonardo da Vinci) is alkalmazzák a technológiát.
Spanyolországban a tervek szerint két repülőtér – a madridi Barajas és a barcelonai El-Prat – idén nyáron fogja a szkennerek segítségével kiváltani a 100 milliliteres korlátozást, a sorba pedig a mallorcai Palma de Mallorca és a málagai Costa del Sol is beállt.
A párizsi Orly repülőtéren tavaly októbertől kezdődött el a tesztidőszak, és úgy tudni, hogy a genfi repülőtéren is kísérleteznek vele. Decemberben a londoni Gatwick is bejelentette, hogy alkalmazni szeretné a technológiát, de a szintén londoni Heathrow repülőtér esetében is lehetett erről a szándékról hallani.
Arról már mi is írtunk, hogy a Budapest Airport tesztelt a célnak megfelelő CT-berendezéseket, melyeket először az egyes terminálon alkalmaznának. Egyelőre még építési engedélyekre várnak, de a tervek szerint 2025 nyarán már elképzelhető, hogy Ferihegy összes terminálján ilyen gépekkel fogják a csomagokat átvilágítani.