2023-11-18
80 perc alatt lehet eljutni Londonból New Yorkba, ha valósággá válik a szuperszonikus koncepció
Az elképzelés merész, de az biztos, ha valósággá válna, akkor a koncepció átreformálná a repülős piacot.
Egy barcelonai tervező , Oscar Viñals, az OVI Design munkatársa nemrégiben mutatta be ambíciózus koncepcióját: egy szuperszonikus repülőgépet, amelynek papíron elképesztő paraméterei vannak – mutatta be a terveket a Robb Report alapján a hamuesgyemant.hu.
A propellerek nélküli turbó sugárhajtóművekkel felszerelt Sky OV nevet kapó koncepció egy vadászrepülőgép karcsúságával, nyíl alakú sziluettel és négy aerodinamikus szárnnyal rendelkezik, amelyeket ráadásul használaton kívül még össze is lehet csukni, ezzel is helyet spórolva a hangárban.
Ezt olvastad már? Elkelt az a menüsor, amit a Titanic utasai fogyasztottak közvetlenül a tragédia előtt
A hajtóművek úgynevezett „impulzusrobbantáson" alapulnak: a tervek szerint ellenőrzött detonációkkal hoznák létre a tolóerőt. Viñals szerint ezek a detonációs hajtóművek nagy sebességnél jóval hatékonyabbak, mint a sugárhajtóművek, mivel képesek egy repülőgépet a hangsebesség négy-ötszörösére hajtani.
Az előzetese ígértek szerint a Sky OV 1492 kilométer per óra (Mach 1,2) utazósebességet és 1836 kilométer per óra (Mach 1,5) maximális sebességet repül majd. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egy New York-London út 80 perc alatt teljesíthető lenne.
„A rendszer nagyobb tolóerőt tudna biztosítani, és 50 százalékkal kevesebb üzemanyagot használna, mint egy kis turbórepülőgép. A turbóventilátoros sugárhajtóművekhez vagy a légcsavaros gázturbinákhoz képest körülbelül 30 százalékkal könnyebb és mechanikailag sokkal kevésbé bonyolult – egyértelmű előnyök a repülésben"
– írja Viñals a Behance-on.
Ne hagyd ki! Hosszú vízum, alacsony árak: ezekben az országokban éri meg digitális nomádnak lenni
Mindemellett a hidrogén üzemanyag és elektromos energia keverékével működő 45 méter hosszú jármű akár 200 utas, és egy kétfős személyzet számára is alkalmas. A belső térről mindeddig nem tettek közzé képeket, azonban Viñals szerint kifogástalan körülmények várják majd az utasokat. Kérdés, valaha megépül-e a tervező álma.
Ugyan 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő, az utóbbi időben újra megindult a hangsebességet meghaladó gépek iránti érdeklődés. A NASA az X-59-es gépével egyre közelebb van ahhoz, hogy újra szuperszonikus repülőgép kerüljön forgalomba – ráadásul a tervek szerint kétszer gyorsabb lesz a Concorde-nál. Erről részletesebben ebben a cikkünkben írtunk.