Az Amazonas mélyén kanyargó „szellemút”, ami Dél-Amerika leghúzósabb pályája Az Amazonas mélyén kanyargó „szellemút”, ami Dél-Amerika leghúzósabb pályája
Fotó: Shutterstock

2024-11-30

  • Drive
  • Úti cél
  • Az Amazonas mélyén kanyargó „szellemút”, ami Dél-Amerika leghúzósabb pályája

Az Amazonas mélyén kanyargó „szellemút”, ami Dél-Amerika leghúzósabb pályája

Az Amazonas mélyén, Brazília északnyugati térségében találjuk meg a „Szellemút” becenevet viselő BR-319-es autóutat, amit a mai napig Dél-Amerika legnagyobb kihívást jelentő pályájának tartanak. A 900 kilométeres út mentén alig találunk településeket, Manaus kétmillió fős városának mégis ez jelenti az egyetlen összeköttetést Brazília más területeivel.

Földünkön találunk pár érdekes autóutat: ilyen például a világ leghalálosabb útjának tartott bolíviai út vagy a Finn-tóvidéket kettészelő látványos autópálya. Ehhez hasonló érdekesség a brazíliai BR-319-es út is, amit – senki sem tudja miért – a helyiek csak Szellemútként emlegetnek. Ezt valószínűleg azért aggatták rá, mert a 900 kilométeres úton vezetve szinte egyetlen települést sem találunk, kivéve Manaus népes városát, melynek lakói számára ez a pálya jelenti az összeköttetést Brazíliai más pontjaival.

Image
A száraz évszakban ugyan rendszeres buszjáratok közlekednek, de a menetrend az útviszonyoktól is függ.
Fotó: Getty Images/Ramesh Thadani
Az izlandi Ring Roadon is érdemes egyszer végigvezetni: Két sáv, ezer táj: Európa legmenőbb autóútja csupán egy országon halad át

A Szellemút amazonasi elhelyezkedése miatt nem érdemes az esős időszakban útra kelni, hiszen a földutas részei nagyon sárossá és csúszóssá válnak, de ha ránézünk a képekre, azt is megértjük, hogy miért rejt veszélyeket magában. A pályát még az 1970-es években építették fel azért, hogy az Amazonasból nyert nyersanyagokat szállítani tudják, ám az évek során karbantartását elhanyagolták, így környéke jelenleg is fejletlen.

Image

Mindenesetre a BBC szerint Brazília elnöke, Luiz Inácio Lula da Silva most ígéretet tett a pálya felújítására és így az amazonasi régió infrastruktúrájának fejlesztésére. A kritikusok viszont attól tartanak, hogy a felújítással az elnök csak utat nyit azok számára, akiknek nem érdeke az Amazonas természeti kincseinek megóvása.

Az utazók számára viszont teljesen mást jelent a BR-319. Ugyan végigvezetni rajta fárasztó feladat, de a dzsungeles környezet rendkívül gyönyörű látványt ígér. A száraz hónapokban sokan szándékosan letérnek a kontinens legjelentősebb autóútjáról (Pánamerikai főútvonal) azért, hogy megtapasztalják a tájat, fáradozásaikat pedig Manaus pezsgő városában pihenik ki. Manaus egyébként öko- és kalandturisztikai csomópontnak mondható, hiszen a városból számos szárazföldi és folyami túra indul az Amazonas mélyébe.

A pánamerikai autópályának is izgalmas története van: A világ leghosszabb autópályája, amit soha nem fejeztek be

A turisták ezen vágyát persze néhányan ki is használják: a Szellemúton rendszeresen indulnak motoros túravezetések, melyek keretében megismerkedhetünk a térség történetével és a természetről is tanulhatunk.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!