Árad a vörösáfonya
Fotó: Fotó: Getty Images

2023-09-13

Árad a vörösáfonya

Igaz, a magyar nem egy nagy vörösáfonya-fogyasztó nemzet, és ha őszi-téli bogyókról van szó, nálunk inkább a som és a csipkebogyó a sláger, melyekben rengeteg a vitamin, az ásványi anyag és az antioxidáns. Hasonlóan az északi csodabogyóhoz, amelynek azonban még számos más pozitív hatást is tulajdonítanak, így ha eddig nem szerepelt az étrendünkben, érdemes újratervezni.

Fotó: Instagram

A kemény piros gyümölcsöt vagy hígított dzsúszként (100%-osan rettenetesen savanyú és savas), esetleg salátába keverve fogyasztják, de az esetek nagy részében feldolgozva kerül a tányérokra szósz, lekvár, sütemény, hústöltelék, vagy savanyúság formájában.

Az egész vörösáfonyaszezonban azonban talán nem is annyira annak fogyasztása, mint maga a szüret az igazán izgalmas. Hogy miért? Hát a látvány miatt! Az áfonyaszüret ugyanis egyet jelent egy végtelen piros áradattal az amúgy is színes őszi tájban, amikor a leszedett gyümölcsöt nagy mennyiségben beleszórják egy (természetes vagy mesterséges) tóba, ott egy ideig áztatják, majd a víz felszínéről leszűrik és leválogatják.

Ez a látványosság rengeteg embert vonz az amerikai vidékre, ahol családi fotózásokat, baráti összejöveteleket vagy akár csapatépítő programokat is tartanak, így téve teljessé a különleges szedd magad akciót. Ilyenkor a szüretelők vízálló overálba öltöznek, és ők maguk szűrik a bogyókat. Cranberry Tourokat, azaz vörösáfonya-túrákat szerveznek Kanadában és az Egyesült Államok északi államaiban, így akik közelebbről is látni szeretnék, hogyan szedik le és dolgozzák fel az arrafelé a háztartások alapélelmiszerének számító gyümölcsöt, szervezett keretek között tehetik meg. Massachusetts a vörösáfonya igazi otthona, ha tehát egyszer te magad is szeretnél részt venni egy ilyen fesztiválon, szezonális menüt kóstolnál vagy saját kezűleg szeretnél betakarítani, akkor ebben az államban találod meg a számításaidat!

Miért jó a vörösáfonya?
  • Sok nagyon értékes ásványi anyagot tartalmaz: kitűnő kálcium-, magnézium-, kálium-, nátrium-, vas-, cink- és mangán-, illetve foszforforrás.
  • A-, B-, C-, és E-vitaminokban is gazdag.
  • Flavonoid-tartalma (antioxidáns) miatt erősíti az érfalakat, így csökkenti az érrendszeri betegségek, például az infarktus kialakulásának veszélyét.
  • Baktériumölő hatásáról is ismert.
  • Kitűnő immunerősítő és gyulladáscsökkentő.
A következő galériában megmutatjuk, milyen csodás látvány egy pirosban virító tó a hegyekben

Fotó: Getty Images

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

Fotó: Instagram

A videón pedig arról mesélnek a vörösáfonya-szüretelők, mennyi munka és odafigyelés kell a gyümölcsnek, plusz megnézhetjük, hogy milyen vad a vörösáfonyán wakeboardozni: