Két tengert összekötő nagysebességű vasútvonal épül Egyiptomban
Fotó: Siemens Mobility

2025-11-21

Két tengert összekötő nagysebességű vasútvonal épül Egyiptomban

Nemcsak Európa vasúti hálózata bővül látványosan: Egyiptom is egy hatalmas vasútfejlesztési projekt közepén tart. A mediterrán ország még 2018-ban jelentette be, hogy megépíti első nagysebességű vonalát – amely Afrika történetében mindössze a második lesz –, 2025 novemberének elején pedig már az első képeket is bemutatták a kifejezetten sivatagi körülményekre tervezett szerelvényekről.

Miközben Európában sorra jelentik be az új nagysebességű vasútvonalakat, Afrikában jelenleg mindössze egyetlen ilyen pálya működik: ez köti össze Tangiert Casablancával. A helyzet azonban hamarosan változhat, ugyanis a kontinens második nagysebességű vonalát Egyiptom építheti meg.

A grandiózus tervről először 2018-ban hallhattunk, amikor kiderült, hogy Egyiptom egy nagysebességű, mintegy kétezer kilométeres vasúti hálózattal kötné össze a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel. A projekt pedig lassan, de biztosan kézzelfogható közelségbe kerül.

A tervezett hálózat összesen három vonalból áll majd, ezek közül az első a Vörös-tenger partján fekvő Ain Sokhnát kapcsolja össze a Földközi-tenger mellett fekvő Marsza Matrúhval. A kormány szeptemberben jelentette be, hogy a pálya több mint fele már elkészült – írja Time Out. A projekt megvalósításában és a konzultációkban mintegy tíz különböző nemzetközi cég vesz részt.

A Velaro névre keresztelt szerelvények előreláthatóan 250 km/órával közlekednek majd.

A hálózat nemcsak a nagyvárosokat köti majd össze a vidéki településekkel, hanem jelentősen lerövidíti az utazási időt is, miközben várhatóan mintegy 46 százalékkal növeli Egyiptom áruszállítási kapacitását. November 9-én a fejlesztők az első képeket is bemutatták a szerelvényekről, amelyeket kifejezetten úgy terveztek, hogy ekkora sebességnél is ellenálljanak a sivatag szélsőséges körülményeinek.

A második és a harmadik vonal építése akkor indul majd, amikor az első teljesen elkészül. Arról egyelőre nincs hivatalos információ, mikor nyílhat meg a teljes hálózat, de a jelenlegi becslések szerint legkorábban 2030-ban próbálhatják ki az utasok.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!