2023-10-10
2040-re „kihalhat" az utazás ma ismert formája
Teljesen megváltozhatnak a jelenlegi utazási szokások, ha nem történik változás.
Az Intrepid Travel utazási cég és a The Future Laboratory kutatóvállalat legújabb tanulmánya szerint, ha nem változnak a jelenlegi modern utazási szokások, akkor a ma ismert turizmus 2040-re teljesen kihalhat.
Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen megszűnnek majd az utazások, sokkal inkább azt, hogy a negatív irányú fordulat miatt gyökerestül meg fog változni, hova látogatunk, és mikor.
„Jelenleg a turizmus egyik problémáját az jelenti, hogy egyáltalán nem regeneratív”
– mondta az eredményeket bemutató Thrillistnek Darrel Wade, az Intrepid Travel társalapítója és elnöke.
A tanulmány szerint az éghajlatváltozás miatt a jelenleg is meleg helyeken tovább növekszik majd a hőmérséklet, ami arra készteti a jövő utazóit, hogy hűvösebb klímájú desztinációkat látogassanak meg.
Így nézve például Belgium, Szlovénia és Lengyelország átveszi majd Mallorca és Görögország „szerepét" – utóbbiak a kutatás szerint túlságosan forróvá válnak majd ahhoz, hogy kedvelt úti célok legyenek.
Ezen felül búcsút inthetünk az olyan népszerű célpontoknak, mint a Maldív-szigetek vagy az indonéz Jakarta, ugyanis a tengerszint emelkedése miatt ezek a helyszínek el fognak tűnni a Föld felszínéről – az előrejelzések szerint ráadásul ez kevesebb mint húsz éven belül be fog következni.
Az eredményeknek a téli sportok szerelmesei sem örülhetnek: a folyamatosan emelkedő hőmérséklet miatt finnországi Lappföldhöz hasonló téli úti célok nehezen fogják tudni megtartani a havat, és a síszezon is sokkal rövidebb lehet.
Nem feltétlen kell azonban elásni a jövőt, mivel a kutatás nem csupán a problémákat, de a lehetséges megoldásokat is listázta, amivel visszafordítható a veszélyes folyamat.
A tanulmány egyik legfontosabb pontja az utazási vállalkozások szabályozását hangsúlyozza. Eszerint a kormányoknak kötelességük lenne biztosítani, hogy a turisták által elköltött pénzek a helyi gazdaságokba forgassák vissza. Ezáltal „igazságosabb és fenntarthatóbb kapcsolat alakulhat ki a célállomások lakosai és a látogatók között".
Olvasd el ezt is! Európai települések, ahol milliókat fizetnek azért, hogy odaköltözzünk
A második megoldás a fenntarthatóbb tömegközlekedésben keresendő. A kutatók szerint a mesterséges intelligencia segíthetné az utazókat abban, hogy valós időben nyomon követhessék saját ökológiai lábnyomukat. Az, hogy a turistáknak lehetőségük nyílna saját széndioxid-kibocsátásukról tájékozódni ösztönzőleg hathatna rájuk, „és elősegítené, hogy megalapozottabb döntést hozzanak utazásaikat tekintve".
Fotó: Emmanuel gido / Unsplash
A tanulmány egy másik fontos pontja a hoteleket érinti. A kutatás szerint ahhoz, hogy a turizmus jó útra térjen, a szállodaiparban is elengedhetetlen egy zöldítő változás, ezért a hagyományos szálláshelyeknek olyan megoldásokra kell törekedniük, melyek egyszerre összpontosítanak a fenntarthatóságra és a helyi közösségekre.
Az egyik népszerű hostellánc tulajdonosa is a regeneratív turizmusban látja a jövőt: Egy szakértő szerint ez a 3 utazási trend fogja meghatározni 2024-et
Az utazás megmentéséhez nagy szükség van a tömegközlekedés szorgalmazására. A nagysebességű „luxusvonatok” például egyszerre számítanak rendkívül kényelmesnek és csökkentik a közlekedés okozta károsanyag-kibocsátást – melyért jelenleg legnagyobb arányban a repülőgépek felelősek.
A NASA is ezen dolgozik a szuperszonikus repülőgépekkel: Hamarosan felszállhat a NASA szuperszonikus repülője, ami a Concorde utódja lehet
Végezetül a tanulmány szerint az utazóknak is újra szükséges gondolniuk nyaralásaikat. Ahelyett, hogy az utazók elsősorban az adott desztinációkra, illetve bizonyos hotelekre fókuszálnának, a turistáknak „át kell helyezniük a hangsúlyt az élmény- és emberközpontú nyaralásokra". Ennek köszönhetően a központban az emberi kapcsolatok lehetnének, ami egy sokkal inkluzívabb és empatikusabb megközelítést eredményezne, mely végső soron egy széleskörű társadalmi változást idézhet elő – olvasható.
Darrel Wade szerint az éghajlatváltozás közvetlen hatására túl sokáig tekintettek úgy az emberek, mintha az valami távoli, a jövőben bekövetkező esemény lenne:
„Ez már a legkevésbé mondható távolinak. Kevés időnk maradt a turizmus átalakítására, így azonnali kollektív cselekvésre és innovációkra van szükség ahhoz, hogy közösen dekarbonizáljuk az utazást és ténylegesen megvalósítsuk az ágazatban rejlő óriási fenntartható potenciált."
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
Fotó: Markus Spiske / Unsplash