2024-01-23
5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük
A legtöbben, akik repültek már tisztában vannak az alapvető etikettel: utazás közben nem illik hangosan zenét hallgatni, és azt sem fogják díjazni, ha a lábunkat az előttünk ülő karfáján pihentetjük. Néhány esetben viszont nem mindenkinek egyértelmű, hogy hogyan kéne cselekedni. Pilóták szerint ezekre az íratlan szabályokra figyelhetnének jobban az utasok.
„Sok utas érthető módon a repülőgépes utazás időtartamára kényelmi okokból leveszi a cipőjét, ám véleményem szerint sosem szabadna lábbelik nélkül a mosdóba indulni” – olvashatók Stefán Dór Arnarsson, az izlandi PLAY létgitársaság pilótájának szavai a New York Postban.
Amellett, hogy a repülőgép folyosóján zokniban sétálni olyan, mintha az utcán is ezt tennénk, a mellékhelyiségekben akár víztócsákba is beleléphetünk – vizes zoknikat viselni pedig nem különösebben jó élmény.
GiphyNem véletlenül hangsúlyozzák a légiutas-kísérők a bemondókon keresztül, hogy amíg a jelzés világít, addig ne csatoljuk ki a biztonságiöveket. Sok utas viszont még azelőtt talpra áll, hogy a gép maga beért volna a megfelelő kapuhoz. Felállni úgy, hogy a repülőgép még mindig mozog igencsak veszélyes lehet: egy hirtelen fékezést követően bárki eleshet, megsebezheti magát, nem beszélve arról, hogy egy csomag is bármikor a fejünkön landolhat.
És azt tudtad, hogy Nem udvariasságból köszöntenek a stewardessek a repülőn – sokkal komolyabb oka van?
„A turbulencia sokkal nagyobb dolognak tűnhet, mint amekkora valójában: a repülőgépek fel vannak készülve az esetleges rázkódásra, így semmi bántódás nem éri az utasokat” – mondta Jeanie Carter, a Wheels Up magánpilótája. Ilyenkor az övek becsatolásával tesszük a legjobbat magunknak, illetve azzal, ha hallgatunk a légiszemélyzet utasításaira.
„Olyan ez, mint a hajók esetében: míg azokat a hullámok mozgatják, addig a repülőgépet hullámok helyett a láthatatlan turbulencia”
– tette hozzá Carter.
GiphyAz etikett azt diktálja, hogy figyeljünk a körülöttünk lévő emberekre is, ez az íratlan szabály pedig akkor is érvényes, amikor a fedélzeten pakolunk. Bár nagyon kényelmes döntés lehet minden holminkat besűríteni a fejünk felett lévő csomagtárolóba, hivatalosan csak egy bőröndnek elegendő hely jár számunkra – ahogy minden más utas számára is. Tehát igyekezzünk ne elfoglalni mások elől a helyet, hanem a második, esetleg kisebb táskánkat rakjuk az ülés alá.
A Boeing egyes gépei nemrég a figyelem középpontjába kerültek: Mi van a Boeing 737 Max 9-esekkel, és hogyan nézheted meg, milyen géppel repülsz?
Fel- és leszálláskor biztonsági oka van annak, hogy fel kell húzni az ablakon található sötétítőket. Egyrészt, ha bármilyen vészhelyzet történne ilyenkor, akkor az utasok szeme a földhöz közelítve már hozzá lesz szokva a fényhez, illetve a sötétséghez, így gyorsabban tudnak reagálni. Másrészt, ha még a levegőben történne valamilyen probléma a gép oldalán, akkor a légiutas-kísérők felhúzott sötétítők mellett ki tudnak látni az ablakokon. Amennyiben evakuálni kéne az utasokat, a személyzet ezeken keresztülnézve tudja megállapítani, hogy a gép melyik oldala biztonságosabb erre a célra.
Fotó: Erwan Hesry / Unsplash