5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük 5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük
Fotó: Fotó: Shutterstock

2024-01-23

  • Drive
  • Úti cél
  • 5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük

5 jótanács pilótáktól, amit nem elegen fogadnak meg szerintük

A legtöbben, akik repültek már tisztában vannak az alapvető etikettel: utazás közben nem illik hangosan zenét hallgatni, és azt sem fogják díjazni, ha a lábunkat az előttünk ülő karfáján pihentetjük. Néhány esetben viszont nem mindenkinek egyértelmű, hogy hogyan kéne cselekedni. Pilóták szerint ezekre az íratlan szabályokra figyelhetnének jobban az utasok.

Ne sétáljunk zokniban a mosdóba!

„Sok utas érthető módon a repülőgépes utazás időtartamára kényelmi okokból leveszi a cipőjét, ám véleményem szerint sosem szabadna lábbelik nélkül a mosdóba indulni” – olvashatók Stefán Dór Arnarsson, az izlandi PLAY létgitársaság pilótájának szavai a New York Postban.

Amellett, hogy a repülőgép folyosóján zokniban sétálni olyan, mintha az utcán is ezt tennénk, a mellékhelyiségekben akár víztócsákba is beleléphetünk – vizes zoknikat viselni pedig nem különösebben jó élmény.

Giphy
Ne siessünk a felállással!

Nem véletlenül hangsúlyozzák a légiutas-kísérők a bemondókon keresztül, hogy amíg a jelzés világít, addig ne csatoljuk ki a biztonságiöveket. Sok utas viszont még azelőtt talpra áll, hogy a gép maga beért volna a megfelelő kapuhoz. Felállni úgy, hogy a repülőgép még mindig mozog igencsak veszélyes lehet: egy hirtelen fékezést követően bárki eleshet, megsebezheti magát, nem beszélve arról, hogy egy csomag is bármikor a fejünkön landolhat.

És azt tudtad, hogy Nem udvariasságból köszöntenek a stewardessek a repülőn – sokkal komolyabb oka van?

Ne pánikoljunk turbulenciát tapasztalva!

„A turbulencia sokkal nagyobb dolognak tűnhet, mint amekkora valójában: a repülőgépek fel vannak készülve az esetleges rázkódásra, így semmi bántódás nem éri az utasokat” – mondta Jeanie Carter, a Wheels Up magánpilótája. Ilyenkor az övek becsatolásával tesszük a legjobbat magunknak, illetve azzal, ha hallgatunk a légiszemélyzet utasításaira.

„Olyan ez, mint a hajók esetében: míg azokat a hullámok mozgatják, addig a repülőgépet hullámok helyett a láthatatlan turbulencia”

– tette hozzá Carter.

Giphy
Ne tegyük mindkét táskánkat a csomagtérbe 

Az etikett azt diktálja, hogy figyeljünk a körülöttünk lévő emberekre is, ez az íratlan szabály pedig akkor is érvényes, amikor a fedélzeten pakolunk. Bár nagyon kényelmes döntés lehet minden holminkat besűríteni a fejünk felett lévő csomagtárolóba, hivatalosan csak egy bőröndnek elegendő hely jár számunkra – ahogy minden más utas számára is. Tehát igyekezzünk ne elfoglalni mások elől a helyet, hanem a második, esetleg kisebb táskánkat rakjuk az ülés alá.

A Boeing egyes gépei nemrég a figyelem középpontjába kerültek: Mi van a Boeing 737 Max 9-esekkel, és hogyan nézheted meg, milyen géppel repülsz?

Húzzuk fel a sötétítőt, amikor arra kérnek!

Fel- és leszálláskor biztonsági oka van annak, hogy fel kell húzni az ablakon található sötétítőket. Egyrészt, ha bármilyen vészhelyzet történne ilyenkor, akkor az utasok szeme a földhöz közelítve már hozzá lesz szokva a fényhez, illetve a sötétséghez, így gyorsabban tudnak reagálni. Másrészt, ha még a levegőben történne valamilyen probléma a gép oldalán, akkor a légiutas-kísérők felhúzott sötétítők mellett ki tudnak látni az ablakokon. Amennyiben evakuálni kéne az utasokat, a személyzet ezeken keresztülnézve tudja megállapítani, hogy a gép melyik oldala biztonságosabb erre a célra.

Fotó: Erwan Hesry / Unsplash

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!