Jócskán megadóztathatja a repülőjegyeket ez az európai ország Jócskán megadóztathatja a repülőjegyeket ez az európai ország
Fotó: Unsplash/Philip Myrtorp

2023-11-16

  • Drive
  • Úti cél
  • Jócskán megadóztathatja a repülőjegyeket ez az európai ország

Jócskán megadóztathatja a repülőjegyeket ez az európai ország

Egyre több ágazatban hallhatunk a fenntarthatóságot ösztönző kezdeményezésekről, így van ez a légiközlekedés területén is. Dánia is szeretné felgyorsítani a zöldítést, ami lehetővé tenné, hogy 2030-ra minden belföldi járat 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működjön.

A szállodákban is készülnek a fenntarthatóság térhódítására: Aki lemarad, kimarad? Ezeket a trendeket lovagolhatják meg a szállodák 2024-től

A dán kormány éppen ezért utasonként átlagosan egy száz dán koronás (nagyjából ötezer forintos) adó kivetését tervezi, mely várhatóan évente 1,2 milliárd koronás (körülbelül 60 milliárd forintos) bevételt generálna.

„A dán légiközlekedési ágazatnak – minden más ágazathoz hasonlóan – csökkentenie kell ökológiai lábnyomát, és a zöld jövő felé kell tartania”

– olvashatók Lars Aagaard klíma- és energiaminiszter szavai a Schengen Visa Info közleményében.

Fotó: Suhaimi Abdullah / Getty Images

Svédország repülőtere például jó úton van afelé, hogy a világ első fenntartható repülőterévé váljon: Fenntartható városban szeretnél élni? Svédország tárt karokkal és betöltetlen állásokkal vár

A tervek szerint az adót lépcsőzetesen, 2025-ös kezdő dátummal fogják bevezetni. 2030-ra így az Európán belül történő utazások esetében ennek összege 8,42 euró (körülbelül 3100 forint), közép távú utak esetében 31,83 euró (közel 12 ezer forint), hosszú távú járatoknál pedig 52,42 euró (közel 20 ezer forint) lenne.

Az Emirates egyes járatai már úton vannak: Többmillió liter fenntartható üzemanyaggal fognak közlekedni az Emirates járatai

Ez még nem minden, hiszen Dánia a keletkezett bevétel felét a belföldi járatok zöldítésére, a másik felét viszont az idősekre fordítaná: a nyugdíjasok a számítások szerint készpénzben kapnák meg a támogatást.

A repülők szén-dioxid-kibocsátása egyébként egy rendszeresen vitatott témának számít. Nemrég például az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet egy panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak, melyben főleg arra fókuszáltak, hogy felelősségre vonják a légitársaságokat.

Akik amúgy is pengeélen táncolnak: Túl drágák a repülőjegyek, gyanakodni kezdett az EU

Legalább 17 légitársaság ugyanis meglátásuk szerint félrevezette a vásárlókat azzal, hogy hamis, klímavédelmet érintő információkat közölt velük – ilyenek például a repülőjegyeken, tájékoztatókon feltűnő „CO2 neutral” és a „CO2 compensated” feliratok.

Ráadásul a fogyasztóvédelem szerint az is aggályos, hogy néhány légitársaság extra pénzt kér el az utasoktól „klímavédelmi támogatás” címszó alatt.

Giphy

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!