Annyi balesetet okoznak a külföldiek, hogy Skóciában bevezetnék a T-matricát
A9-es út, Skócia
Fotó: Claudine Van Massenhove/Shutterstock

2025-09-24

Annyi balesetet okoznak a külföldiek, hogy Skóciában bevezetnék a T-matricát

Skóciában az utóbbi években megszaporodtak a turisták által okozott balesetek, különösen az ország leghosszabb útján, az A9-en. Egy helyi szállodatulajdonos most egyszerű, de hatásos megoldást kínál: turistamatricával jelezhetnénk a többi sofőrnek.

A Skót-felföldön az elmúlt években megnőtt a turistákhoz köthető balesetek száma. Az A9-es úton egy évtized alatt közel 50 halálos áldozatot jegyeztek fel, részben az egysávosból többsávosra váltó szakaszok miatt. A Transport Scotland szerint 2024 és 2025 között 46 százalékkal nőtt a rossz oldalon közlekedő külföldiek által okozott ütközések száma.

Egy feszült tenerifei autóút után pattant ki Robert Marshall, skót szállodatulajdonos fejéből a Tourist Plate ötlete, miszerint a turisták az öntapadós matricával jelezhetnék a többi sofőrnek, hogy nem ismerik a környéket. Marshall így beszélt hasonló tapasztalatairól:

Teljesen stresszes voltam, amikor a megszokottal ellentétes oldalon vezettem. Nem tudtam leolvasni a táblákat, közben pedig mindenki rám tapadt. Arra gondoltam, bárcsak tudnák az emberek, hogy turista vagyok.

Image
Eilan Donan kastély, Skót-felföld
Fotó: Sven Hansche/Shutterstock

Bár a „T-matricák" még nem kaptak hivatalos beleegyezést, Laùra Hänsler, az A9 biztonsági kampányának aktivistája támogatja a tervet és Marshalllal együtt dolgozik a népszerűsítésükön. Szerinte a túlturizmust egyszerűen nem bírja el az infrastruktúra, így a matricák bevezetésének kulcsszerepe lehet. A Transport Scotland hozzáteszi, hogy amíg a táblákon semmilyen kényes tartalom nem jelenik meg, addig bármit fel lehet ragasztani az autóra.

Egy Facebook-videóban Hänsler a terv éles működését is prezentálta. A férfi 80 kilométer/órás sebességgel haladt, majd hagyta, hogy más járművek utolérjék. Mint mondta:

Az autósoknak kellett pár másodperc, mire megértették mit látnak. Ezután rutinszerűen lemaradtak mögöttem, hogy biztonságban legyek – ők is, én is. Az A9-en nincs helye egyetlen pillanatnyi hibának sem, hiszen az életedbe kerülhet.

Az ötlet egyébként nagy visszhangot keltett az interneten, különösen a TikTokon. Marshall szerint a 9,99 fontos (kb. 4500 forintos) matricára már az Egyesült Államokból, Pakisztánból és Indiából is érkeztek megrendelések, az ár 10 százalékát pedig közlekedésbiztonsági alapítványokhoz juttatnák el.

Felmerülhet a kérdés, miért vezet a világ országainak 70 százaléka a jobb, 30 százaléka a bal oldalon? Európában a francia forradalom idején szűnt meg a bal oldali közlekedés, amely korábban a hintózó nemességet illette meg. Amerikában a pionírok szekereinek kialakítása miatt alakult ki a jobb oldali rendszer, amely megkönnyítette az irányítást.

A kérdésben egyébként a navigációs nehézségek is szerepet játszanak. Dél-Koreában például a Google Maps nem működik teljes funkcionalitással, a kormány által birtokolt térképadatok körüli vita elhúzódása miatt. A digitális szuverenitás és a piac jövője kapcsán októberben születhet döntés.

Forrás: CNNTravel

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!