2024-02-13
Egyre több a rézlopás, késnek a vonatok Európában
Európában egyre nagyobb problémát jelentenek a réztolvajok, akik a késések mellett eurómilliós károkat okoznak a kontinensen. A réz elengedhetetlen a vonathálózat működéséhez, ráadásul a várakozások szerint növekedni fog a világpiaci ára is.
A tolvajok egyre több rezet lopnak a vasútvonalakról, ami jelentős károkat okoz Európa vasúthálózatának, írja az Euronews. A réz esszenciális alapanyag a szektorban, amit főleg a kábelekhez és a különböző vezetékekhez használnak, így hiánya az áramellátást és a kommunikációt is befolyásolja.
Ráadásul a becslések szerint az elkövetkező két évben megemelkedik majd a réz ára, a vasúttársaságok emiatt attól félnek, hogy a helyzet csak romlani fog. Tavaly például a brit összpárti parlamenti csoporti jelentése szerint egyetlen tonna rézért az Egyesült Királyság fémújrafeldolgozó-létesítményeiben akár 6600 fontot, azaz közel hárommillió forintot is kifizettek.
Ugyan a tolvajok valószínűleg a hivatalos üzemekben nem fogják tudni eladni portékájukat, a nem hivatalos telepeken már nagyobb sikerrel járhatnak.
Ez is érdekelhet: 15 év után új, nagysebességű vasúthálózat épül a szomszédban
A kontinens legnagyobb vasúttársaságainak adataiból dolgozó Euronews Travel by Network Rail szerint az Egyesült Királyságban például a 2022/23-as fiskális évben a vonatok összesen mintegy 84 390 percet késtek, ami több mint 12 millió fontba fájt a társaságnak.
Németországban a Deutsche Bahn által működtetett vasutakon 450 rézlopási incidenst jegyeztek fel. Az érintett 3200 vonat összesen 40 ezer percet késett, ami egy hétmillió eurós költséget jelentett a társaságnak.
![](/site/assets/files/3411/origin-1.jpg)
A francia SNCF elmondása szerint a rézlopás több mint 40 ezer vonatot befolyásolt, ami a vasúttársaságnak több mint 20 millió eurós kárt okozott. Belgiumban 2022-ben 466 lopásról számoltak be, ami 300 százalékkal meghaladta a 2021-ben mért esetek számát, illetve 33 ezer percnyi késést eredményezett.
Érdekesség, hogy az osztrák ÖBB egyik operátora a Euronewsnak azt mondta, hogy Ausztriában egyrészt csak kevés incidens történt, másrészt ezek nem okoztak különösebb fennakadásokat a menetrendekben.
Ez is érdekelhet: A hegyvidékes francia sziget, ahol Európa egyik legszebb vonatútja kanyarog
Az ilyen lopások megakadályozása nem a legegyszerűbb feladat, hiszen a vágányok országokon átívelve, gyakran távoli, szinte lakatlan területeken haladnak végig. Emiatt nagyon nehéz ellenőrizni minden helyszínt, és szintén bonyolult tetten érni a tolvajokat.
Az elmúlt években a vasúttársaságok általánosságban fokozottan együttműködtek a rendőrséggel, a biztonság javítása érdekében pedig sok helyre CCTV-kamerákat szereltek fel, de néhol még drónokat is bevetettek az ügy érdekében.
![](/site/assets/files/3411/origin-2.jpg)
Fotó: ah.life / Unsplash
Ezen felül a Network Rail, az SNCF és a Deutsche Bahn már a DNS-technológiákkal is elkezdett dolgozni.
Ilyen technológiával foglalkozik például a Selectamark nevű cég, aki szintetikus DNS-markerekkel látja el a kábeleket, azért, hogy az esetleges tolvajokat könnyebben be lehessen azonosítani. Ráadásul olyan, UV-fényben látható DNS-markereket tartalmazó olajat is alkalmaznak, ami akár hetekig képes megmaradni a tolvajok bőrén. A társaságok ilyen esetben feliratokat is kihelyeznek remélve, hogy a technológia elriasztja a potenciális tolvajokat.