2024-05-16
Videó: 468 utast szállító Boeing gyulladt ki felszállás közben
2024 egyáltalán nem kedvező év a Boeing számára, az Alaska Airlines járatán történt incidens óta egyre több probléma üti fel a fejét a gyártó körül. Ebben a mostani balesetben úgy tudni, hogy senki sem sérült meg, a pilóták az észlelést követően azonnal visszafordították a gépet a repülőtérre.
Kényszerleszállást kellett végrehajtania a Garuda Indonesia légitársaság egyik gépének Szaúd-Arábiában, mivel a felszállást követően tűz csaptak fel az egyik hajtóművéből. Az Independent tudósítása szerint a lángok már a kifutópályán megjelentek, ám a gép végül fel tudott emelkedni.
A járat az indonéziai Makassarból indult el május 15-én, célállomása pedig a szaúd-arábiai Medina volt. Amikor észlelték a hajtóműtüzet, a gép rögtön vissza is fordult a medinai repülőtérre, szerencsére nem történt személyi sérülés, pedig
a gépen összesen 450 utas és 18 fős személyzet tartózkodott.
A fedélzetet végül evakuálták, majd az utasokat elszállásolták a repülőtér környékén, ők végül egy másik járattal utazhattak tovább.
Ez csak egy balszerencsés véletlen volt: Videó: egy tanuló pilóta a földhöz csapta a 326 utassal közlekedő repülőgépet
A fedélzetet végül evakuálták, majd az utasokat elszállásolták a repülőtér környékén, ők végül egy másik járattal utazhattak tovább.
Az interneten keringő felvételeken jól látható, ahogy a tűz a repülőgép hátulján jelentkezik, mielőtt a gép felszállt volna.
A napokban egyébként egy másik Boeing is lángra kapott. A szenegáli járattal összesen 85-en utaztak, közülük tíz fő meg is sérült. Az utasokat evakuálták, a sérülteket kórházba szállították, míg a többieket elszállásolták.
A gép a szenegáli Dakarból a szomszédos Maliba, pontosan Bamako városába ment volna.
Az utasok beszámolója szerint a gép az este folyamán egyszer már megpróbált felszállni, ám végül csak a második alkalommal sikerült a művelet. Ekkor a szárnyak környékén füst jelent meg, a tűz ezt követően ütött ki – írja az ABC News.
Bár sok problémáról hallhatunk, a repülés még mindig a legbiztonságosabb közlekedési mód: Romlik a repülőgépek minősége, vagy csak gyakrabban hallunk problémákról?
A Boeing válaszában elmondta, a vásárlást követő 30-40 évben a repülőgépek karbantartása a légitársaságok feladata. Mindenesetre a gyártó körül az Alaska Airlines járatán történt januári incidens (kiszakadt ajtó) óta egyre inkább szorul a hurok: a kisebb hibáktól kezdve a hiányos dokumentációkon át, a Boeing gépei egyre többször kerülnek reflektorfénybe.
Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) márciusi közleményében bejelentette, hogy mindemiatt a tervek szerint
2024. augusztus 6-án és 7-én sor kerül majd egy meghallgatásra.
Ezek a történések egyébként a Boeing árfolyamára is jelentős hatást gyakoroltak: idén mintegy 31 százalékot esett – a konkurens Airbusé ezzel szemben 19 százalékos növekedéssel történelmi csúcson áll.
Ha szeretnénk megtudni, hogy milyen géppel utazunk, több lehetőségünk is van az információszerzésre. Az olyan oldalakról, mint például a FlightRadar24, a Seat Guru, a FlightAware vagy a Google Flights minden esetben megtudhatjuk az adott gép pontos típusát. Ilyenkor csak néhány egyszerű adatot kell megadnunk: az utazás dátumát és időpontját, a légitársaság nevét és a járatszámot.
Fotó: Stephen Brashear / Getty Images