3 betű, ami megmentheti a powerbankodat utazás előtt
Illusztráció
Fotó: MINTED VasitChaya/Shutterstock

2025-11-26

3 betű, ami megmentheti a powerbankodat utazás előtt

A repülőtereken akár a legapróbb szabálytalanság miatt is visszatarthatják az elektronikus eszközeinket, ami könnyen rányomhatja a bélyegét az egész utazásra. Egyre több helyen vezetnek be speciális előírásokat, amelyek kontinensenként is jelentősen eltérhetnek. Kínában például sorra kobozzák el a külső akkumulátorokat, ha hiányzik róluk egyetlen, különösen fontos jelzés.

Paul Goldsack az Expressnek számolt be saját tapasztalatiról a kínai szabályozást illetően. Mint mondta, a sanghaji Pudong és a pekingi Capital repülőtereken több tálcát is látott, amelyek tele voltak külső akkumulátorokkal. Ennek oka egy 2025. júniusában bevezetett szabályozás, amely minden kínai repülőtéren szigorúan ellenőrzi, hogy a power bankek rendelekeznek-e a 3C, azaz a China Compulsory Certification tanusítvánnyal.

 

Gatwickben semmi ilyesmit nem ellenőriztek, amikor az Air China járatával repültünk. Kínán belül négyszer is utaztunk repülővel, plusz haza, Londonba – ekkor már minden alkalommal megnézték a power bankeket. Az összes kínai repülőtéren csak a CCC-tanúsított akkumulátorok mehetnek át. Ha nincs rajta a jel, azonnal elkobozzák

– idézte fel Goldsack. hozzátette, hogy mivel ritkán találni Európában 3C-vel ellátott akkumulátorokat, ezért érdemes azokat Kínában beszerezni a leszállást követően.

Mint említettük, Kína idén vezette be a power bankokra vonatkozó korlátozást a belföldi járatokra. Ennek értelmében minden hordozható akkumulátornak rendelkeznie kell a kötelező 3C-s megjelöléssel. Mivel a nemzetközi piacra gyártott eszközök többségén nincs ilyen, az ellenőrzésen hamar felgyülemlenek az elkobzott eszközök. Külső akkumulátort ugyanakkor kizárólag kézipoggyászban vihetünk fel a fedélzetre.

Fontos szabály továbbá, hogy bár a 100 Wh alatti power bankok általában gond nélkül átmennek az ellenőrzésen, a 101-160 Wh közötti kapacitásúakhoz légitársasági jóváhagyás szükséges, míg a 160 Wh feletti eszközök felvitele tilos. Érdemes figyelni arra is, hogy a kapacitás (Wh vagy mAh) és a 3C jelölés jól látható legyen az eszközön, különben elkobozhatják.

Image
Illusztráció
Fotó: VADZIM SHUBICH/Shutterstock
Mi a helyzet más országokban?

Az elmúlt években több légitársaság is betiltotta a power bankok használatát a fedélzeten, mivel tűzveszélyesnek minősülnek. Miután a koreai Air Busan egyik járatán tűz ütött ki, az ázsiai légitársaságok példáját követve az Egyesült Államokban és Európában is szigorításokat vezettek be.

A megszorítások azonban nemcsak a külső akkumulátorokat érintik. Több légitársaság újabb, hétköznapi eszközre is korlátozást vezetett be. A tajvani EVA Air, UNI Air és Tigerair betiltotta a Bluetooth fülhallgatók tárolásást a feladott poggyászban. Mivel a tok folyamatosan tölti a fülhallgatót, így növekszik annak tűzveszélyessége is. 

Hasonlóan az új-zélandi légügyi hatóság is kimondja, hogy a vezeték nélküli fülhallgatók nem kerülhetnek a feladott poggyászba, de kézipoggyászban felvihetőek. Mint írták:

Minden utas legfeljebb 20 pótakkumulátort vagy power banket vihet magával kézipoggyászban, hacsak a légitársaság nem engedélyez többet. A vezeték nélküli fülhallgatók töltőtokja egynek számít a 20 közül.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!