Milliárdokért húzták fel, ma már egyetlen utas sem jár ezen az európai repülőtéren
Ciudad Real reptere, Spanyolország
Fotó: Joseph Creamer/Shutterstock

2025-11-25

Milliárdokért húzták fel, ma már egyetlen utas sem jár ezen az európai repülőtéren

Ha spanyol repülőterekre gondolunk, többnyire a zsúfolt terminálok és a folyamatos nyüzsgés jut eszünkbe. Létezik azonban egy kivétel: Ciudad Real repülőtere, amely hatalmas beruházással épült fel, ám mára mégis teljesen kihalttá vált, és egyetlen utas sem fordul meg benne.

A spanyolországi Ciudad Real repülőterét még 2009-ben nyitották meg azzal a céllal, hogy tehermentesítse a már zsúfolt nagyvárosok légi forgalmát. Megépítése 1,1 milliárd euróba (460 milliárd forintba) került, és eredetileg számos európai diszkont légitársaság járatai használták volna. Ehelyett azonban alig három évnyi működés után teljesen bezárt, így vált „szellemreptérré”. 

A Madridtól nagyjából 200 kilométerre fekvő repülőtér a 2000-es évek közepén jellemző spanyol építési láz egyik terméke volt. Európa egyik leghosszabb, 4,1 kilométeres kifutópályát és egy akár évi tízmillió utas fogadására alkalmas terminált is találunk itt. A befektetők azonnal lecsaptak rá, biztos profitot remélve. A repülőtér a madridi alternatívájaként működött volna, illetve egy Madridot Sevillával összekötő vasúti kapcsolatot is terveztek hozzá.

Ugyanakkor a projekt már a kezdetektől akadályokba ütközött. A távolság miatt kevesebben választották az új repülőteret, még az olcsóbb jegyek ellenére is. Ráadásul a vasútállomása – amelynek induló járatai kevesebb mint egy órásra csökkentették volna az utazási időt – sosem épült meg. Emellett a környezetvédelmi sztrájkok is évekkel elhúzták a nyitást, növelve a költségeket és lassítva a fejlődést.

A légitársaságok gyorsan elvesztették a bizalmukat: az Air Berlin, az Air Nostrum és a Ryanair is visszavonta járatait a kereslet hiánya miatt. 2012-re a repülőtér már egyetlen menetrend szerinti járatot sem fogadott.

Tovább nehezítette a helyzetet, hogy az üzemeltető cég több mint 300 millió eurós adósságot halmozott fel, ami végül csődbe vitte a projektet. A Ciudad Real bezárása után megpróbálták az eredeti költségek töredékéért, minimum 100 millió eurós vételár mellett eladni, ám hosszú ideig nem kapott új tulajdonost.

Egy kínai befektető cég később 10 ezer euróért próbálta megvenni, ám az ajánlatot azonnal elutasították, ami világszerte heves vitákat váltott ki. Az évek sikertelen próbálkozásai és jogi csatározásai után végül 2018-ban sikerült eladni nagyjából 56 millió euróért (23,4 milliárd forintért).

2019-ben Ciudad Real újra megnyílt, azonban már nem az utasforgalom kiszolgálása volt a cél. Eleinte repülőgépek tárolására, karbantartására és bontására használták azt. A pandémia alatt ideiglenesen több leszállásra kényszerült repülőgép talált itt menedéket, de az eredeti funkcióját sosem nyerte vissza.

(Express

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!