A világ leghosszabb repülőjárata: az Airbus csúcsgépével 22 órás utat indít a Qantas
A Qantas Airbus A350-1000ULR gépe
Fotó: Qantas

2025-11-11

A világ leghosszabb repülőjárata: az Airbus csúcsgépével 22 órás utat indít a Qantas

A Qantas a hosszú távú repülés új korszakát nyitja meg: 2027-től elindulnak a világ leghosszabb, megállás nélküli járatai Sydney és London, valamint New York között. Az Airbus A350-1000ULR típusú repülőgép akár 22 órát is a levegőben tölt majd, a Project Sunrise pedig teljesen új fejezetet írhat a légiközlekedésben.

Az ausztrál nemzeti légitársaság, a Qantas nemrég bemutatta a forradalmi, ultrahosszú távú Airbus A350-1000ULR-ról készült első fotóit. A Sydney-t New Yorkkal és Londonnal összekötő járat eredetileg 2023-ban indult volna, ám a pandémia és a gyártási problémák végül felülírták a terveket. A járat végül 2027-től kapcsolja majd össze a városokat, Londonba 22 óra, míg New Yorkba 20 órás útvonalon keresztül. Jelenleg az utasoknak London felé átszállásokkal együtt mintegy négy órával, New York felé pedig 2–3 órával hosszabb úttal kell számolniuk.

A gép Franciaországban, Toulouse-ban épül, és fő szerkezeti elemei – a törzs, a szárnyak és a futóművek – már elkészültek. A Qantas a Brisbane-ben tartott éves gyűlésén mutatta be a fejlesztés állását, ahol a Project Sunrise névre keresztelt programot a globális utazást alapjaiban megváltoztató mérföldkőnek nevezték. A projekt elnevezése a Qantas legendás második világháborús Double Sunrise járataira utal, amelyek olyan hosszúak voltak, hogy az utasok két napfelkeltét is láthattak egyetlen út során.

A repülőgép hamarosan egy speciális hangárba kerül, ahol hajtóművekkel és repülési rendszerekkel is felszerelik, mielőtt 2026-ban megkezdené a tesztidőszakot. Vanessa Hudson, a Qantas vezérigazgatója így beszélt a mérföldkőnek számító lépésről:

Ausztrália földrajzi helyzetéből adódóan a Qantas mindig is úttörő volt a légiközlekedésben. A Project Sunrise nemcsak legyőzi a távolságból adódó akadályokat, hanem alapvetően megváltoztatja azt, ahogy ügyfeleink eddig a világban utaztak. Kialakításukkal minimalizálnák a jetlaget, ugyanakkor több figyelmet fordítanak a jóllétre, amely teljesen új élményt nyújt majd az utasoknak.

A hatótávot egy új, 20 ezer literes hátsó üzemanyagtartály és korszerű fedélzeti rendszerek biztosítják, amelyek a maximális teljesítmény mellett a kényelmet és a biztonságot is garantálják. A hosszú repülések fizikai megterheléseinek enyhítésére a Qantas együttműködést kezdett az ausztrál dizájner David Caonnal, valamint a Sydney-i Egyetem Charles Perkins Központjának kutatóival. Az alváskutatókból álló csapat egyedi fényrendszert és étkezési ütemezést dolgozott ki a jetlag hatásainak csökkentésére.

A hagyományos A350-1000-es modellek több mint 300 utast szállítanak, az ULR (Ultra Long Range) változat azonban mindössze 238 férőhelyes lesz, így jóval nagyobb személyes teret kínál majd. A repülőgép egy vadonatúj „jólléti zónával” is büszkélkedhet, amely a prémium és a turistaosztály között kap helyet. Itt az utasok irányított mozgásgyakorlatokkal és frissítőkkel szakíthatják meg a hosszú út fáradalmait.

A Qantas egy új utazási osztályt is bevezet, amelyet Economy Plus néven indítanak. A februártól elérhető kategóriában az utasok nagyobb lábteret, elsőbbségi beszállást és névre szóló csomagtartóhelyet kapnak.

A tizenkét megrendelt Airbus A350 közül az elsőt 2026 végén szállítják le, így a menetrend szerinti járatok várhatóan 2027 elején indulhatnak. 

(Express)

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!