2024-02-27
Kevesen múlott, hogy az Aston Martin autója lett James Bond ikonikus járműve
Az Aston Martin DB5-ös autója először a harmadik James Bond-filmben, az 1964-ben debütáló Goldfingerben tűnt fel. Míg az évtizedek alatt leforgatott Bond-filmek során a 007-es ügynök rengeteg luxusautót vezethetett, de talán egyik sem bírt akkora kulturális jelentőséggel, mint a szóban forgó Aston Martin. Azt viszont nem mindenki tudja, hogy a mára szimbolikus jelentőséggel bíró jármű helyett majdnem egy másik autót kellett választaniuk az alkotóknak.
Több mint hatvanéves pályafutása alatt Anglia legismertebb titkosügynöke a világ legmenőbb autóit vezethette, ám a legtöbben máig az Aston Martin DB5-ös modelljét társítják küldetéseihez.
A Goldfinger előtt csupán kettő Bond-kalandot láthattunk mozivásznon: az 1962-es Dr. No című filmben a 007-es ügynököt még egy Sunbeam Alpine járműt láthattuk vezetni, míg az egy évvel későbbi Oroszországból szeretettel című filmben Sean Connery egy – már nagyjából 30 éve a piacon levő – Bentley Mark IV-et vezetett.
A Goldfinger forgatása során viszont a producerek váltani szerettek volna, és így jött képbe az összesen nyolc Bond-filmben szereplő Aston Martin DB5.
Luxus itt is van: Három modellel kecsegtet a BYD, ennyibe kerülhetnek az új luxusautók
„Hol van a Bentley-m?”
– kérdezte a Bondot alakító Connery a filmben, amire Q egyszerűen csak annyit válaszolt, hogy attól tart, eljárt felette az idő. Ez így is volt, ekkor mutatták be a DB5-ös modellt, ami már számos extra kiegészítővel rendelkezett: a golyóálló ablakoktól kezdve a forgó rendszámtáblákon át a GPS-alapú nyomkövetőrendszerig, az Aston Martin ezelőtt még sosem állt elő ehhez hasonló járművel.
„Sok lehetőségben gondolkoztunk: volt szó Jaguárokról, Aston Martinokról, Ferrarikról és Alfa Romeókról is, de végül úgy döntöttünk, hogy Bondhoz az akkor legdrágábbnak számító márka, az Aston Martin illik a legjobban”
– idézte fel a részleteket Ken Adam gyártástervező.
Az Aston Martin vállalat azonban nem volt túl lelkes a kezdetekben, és amikor Harry Saltzman producer megkereste őket, a gyártó leginkább megpróbálta lerázni őt.
Elmondásuk szerint abban az időben rengeteg filmes megkeresésük volt, általában viszont az ilyen lehetőségek többe kerültek az Aston Martinnak, mint amennyit hoztak.
A Telegraph írása szerint egyedül Saltzman kitartásának köszönhették, hogy a gyártó végül két darab DB5-ös modellt is bérbe adott a stábnak.
Az első autó ráadásul egy régebbi modellnek a prototípusa volt, Saltzman harcolta ki azt is, hogy a száguldós jelenetekhez egy igazi DB5-öt tudjanak használni.
Ezt persze a stábnak kellett felruháznia a filmben szereplő kütyükkel, technikai módosításokkal.
Az Aston Martin kezdeti vonakodását követően viszont a cég számára is jól sikerült az üzlet, a DB5 szinte azonnal a filmtörténet egyik legáhítottabb autójává vált. A Goldfingerre máig gyakran az első mérvadó James Bond-filmként hivatkoznak, amely megalapozta a későbbi produkciók eszköztárát, az Aston Martinnal létesített partnerkapcsolat pedig az egyik legszimbolikusabb együttműködésnek számít a filmes világban.
A legújabb Vantage sem mondható lassúnak: Szélsebes autóval állt elő az Aston Martin, ez lesz az eddigi leggyorsabb modell
„Mire eljutottunk a Tűzgolyóhoz (1965), a DB5 gyártását teljesen leállítottuk, mert túl sokat sikerült eladnunk belőle. Akkoriban heti 11 autó gyártását tudtuk csak vállalni, ezzel szemben az igény valahol 50 darab környékén mozgott”
– emlékezett vissza Marek Reichman, az Aston Martin kreatív igazgatója és ügyvezető-alelnöke egy 2021-es videóban.
A modell azóta is töretlen népszerűségnek örvend, és máig szerepel a gyártó kínálatában.
(Forrás: Slashfilm)