2024-01-31
Újra repülhetnek a Boeing gépei, de az utasok már nem bíznak a Max 9-esekben
Január elején a figyelem középpontjába kerültek a Boeing 737 Max 9-es gépei, miután január 5-én az Alaska Airlines egyik járatának oldalából kiszakadt egy darab. Az amerikai Légiközlekedési Hivatal (FAA) intézkedéseit követően a leállított gépek végül hamarosan visszatérhetnek a forgalomba, és bár a hibát okozó konfigurációt csak pár légitársaság alkalmazta, az utasok az incidens óta nem annyira bíznak a típusban.
Ahogy arról már mi is beszámoltunk, 2024. január 5-én az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-es típusú utasszállító repülőgépének kényszerleszállást kellett végrehajtania, miután kirobbant a kabinpanel.
Az átlagos 737-es gépeknél nagyobb repülőkre a fapados légitársaságok esetében extra – menekülési útvonalat biztosító – ajtókat szerelnek be azért, hogy teljes telítettség esetén is elegendő menekülési útvonal legyen rajtuk. Amikor viszont kisebb kapacitással futnak az ilyen gépek, akkor ezeket az ajtókat „betömik”, azaz deaktiválják.
Miután az Alaska Airlines egyik gépén kirobbant ez a panel, világszerte kivonták a forgalomból az érintett típust, az Egyesült Államok Légiközlekedési Hivatala (FAA) pedig széleskörű vizsgálatokat rendelt el.
Ezt követően biztonsági vizsgálatuk során két légitársaság (Alaska Airlines, United Airlines) is meglazult csavarokat talált a szóban forgó ajtók körül, az Airportal szerint viszont a Max-9-esek hamarosan visszatérhetnek a forgalomba.
Az FAA ugyanis véglegesítette a típus ellenőrzési és javítási utasításait, a Boeing gépei pedig átmentek az átadást megelőző ellenőrzéseken.
Fotó: Handout / Getty
Ezt olvastad már? Törölték a járatot, miután egy utas vérfagyasztó hibát szúrt ki
A négy biztosítócsavar visszahelyezése azonban elmaradt, a nem használt vészkijáratot lezáró „door plug” elemeket viszont visszahelyezték. A csavarok arra szolgálnak, hogy helyén tartsák a door plugot, hogy az még a nyomáskülönbség okozta terhelés miatt se tudjon elmozdulni helyéről.
A Seattle Times magazinnak egy névtelen informátor is megszólalt a témát érintően, az elmondása alapján pedig úgy tűnik, hogy a rentoni gyárban történő javítási munkálatok dokumentációja hiányos lehez. Az informátor szerint ehhez hozzájárulhatott az is, hogy a Boeing két különböző rendszert használt az elvégzett munkák dokumentációjára, az viszont világos, hogy mindez komoly hiányosságokra mutat rá a Boeing gyártási és minőségellenőrzési rendszereiben.
Fotó: Stephen Brashear/Getty Images
Mindenesetre a dokumentációk átvizsgálásának érdekében a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) kiküldött egy szakértői csapatot a gyárba, ezt követően pedig végül az FAA január végén jóváhagyott egy átfogó ellenőrzési és karbantartási procedúrát – mely természetesen kitér az érintett door plug elemek működőképességére.
Ugyanakkor az FAA közleményében az olvasható, hogy a hivatal mindaddig korlátozza a MAX típuscsalád gyártási ütemének növelését, amíg ezek a gyártási és minőségbeli problémák fennállnak.
Ez annyit jelent, hogy a Boeing havonta maximum 31, tehát évente összesen 372 gépet gyárthat le a legnépszerűbb MAX típuscsaládból.
És azt tudtad, hogy van a világon legalább 6 hely, aminek környékén tilos a repülőgépeknek a levegőben tartózkodniuk?
Mindeközben úgy tűnik, hogy az utazók már nem bíznak a Max gépekben.
Korábbi cikkünkben egy gyűjtés is szerepel azokról az oldalakról, ahol utána lehet járni annak, hogy milyen típusú repülőgép közlekedik egy adott útvonalon. Az Euronews kiemeli, hogy 2019 vége óta a Kayak nevű utazási portál is kínál egy ilyen opciót.
Az utazási platform szerint a januári incidens óta ugrásszerűen megnőtt azon felhasználók száma, akik el szeretnék kerülni az érintett géptípust.
A január 5-én történt balesetet követően január 6. és 10. között tizenötször gyakrabban nyúltak ehhez a funkcióhoz a felhasználók. Emiatt a Kayak a kereséseknél méginkább láthatóvá tette az egyes repülőgépek típusait, és mostanra a felhasználók már könnyebben tudnak speciálisan a Boeing 737 Max-8 és Max-9 modellekre szűrni.
Fotó: Firmbee.com / Unsplash