Felszállt a jövő szuperszonikus repülője – minden eddiginél biztatóbb eredmények
Az XB-1 egyik tesztrepülése során
Fotó: Boom Supersonic

2024-10-12

Felszállt a jövő szuperszonikus repülője – minden eddiginél biztatóbb eredmények

Sikeresen teljesítette ötödik tesztrepülését a Boom Supersonic XB-1 névre keresztelt szupergépe a kaliforniai Mojave-sivatagban található bázison. Ugyan az, hogy az 50 perces repülése alatt közel 5 500 méteres magasságot tudott elérni, önmagában nem kimagasló eredmény, de annak már lehet örülni, hogy a flatter rendszer nagyszerűen működött.

A Boom egy szuperszonikus repülők gyártására specializálódó vállalat, melynek célja az Overture névre hallgató, szuperszonikus utasszállító megvalósítása. Ennek prototípusa az az XB-1, amely idén már ötödik tesztrepülésén van túl. A legutóbbi próbarepülés során arra voltak kíváncsiak, hogy sikerült-e megjavítaniuk az úgynevezett flatter rendszert.

A flatter tulajdonképpen egy folyamatos hajlító-csavaró lengés, amelyet a repülőgép strukturális dinamikája és az aerodinamikai erők között fellépő rezonancia okoz. Tehát amikor repülőgép rendellenesen reagál például a felhajtóerőre, a tolóerőre vagy a légellenállásra. Annak érdekében, hogy a repülőgép biztonságosan tudjon repülni, a gyártóknak meg kell akadályozniuk a jelenség fellépését, ellenkező esetben ugyanis a szárnyak akár egy robbanás kíséretében könnyen eltörhetnek.

Az ötödik próbarepülés alatt viszont nem csak ezt a rendszert tesztelték: a fejlesztők arra is kíváncsiak voltak, hogy az XB-1 hogyan bírja a hosszabb távokat, a nagyobb sebességet, illetve a jelentősebb magasságot.

A Simple Flying beszámolója alapján a kör sikeresen zárult: a gép ezúttal 50 percig volt a levegőben, míg például a harmadik tesztelés alatt csak 32 percig bírta. Továbbá az XB-1-nek közel 800 km/órás (0,69 Mach) sebességet elérnie és 5425 méter magasra törnie – utóbbi ugyan még messze nem közelítette meg az utasszállítók általános repülési magasságát (10-12 ezer méter), de már ez is jelentős haladásnak számít.

A tervek szerint mielőtt az XB-1 kipróbálná a szuperszonikus repülést, a géppel legalább 10 tesztrepülést kell megtenni. A Boom azt reméli, hogy 2030 előtt sikerül majd megépíteniük az első Overture-t, ha pedig a jövőben is ilyen lépésben tudnak haladni, akkor valóban teljessíthetik a kitűzött célt. 

Az Overture a tervek szerint 1805 km/órás (1,7 Mach) sebességet lesz képes elérni, ami tulajdonképpen kétszer olyan gyors, mint hagyományos utasszállítók. Néhány légitársaság egyébként már tűkön ülve várja a fejleményeket; a United Airlines például már tizenötöt elő is rendelt a jövő szuperszonikus utasszállítójából.

Nagy tervek, hiszen 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2001-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult, utódja pedig azóta sem lett.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!