Összezavarja a turistákat ez a rejtélyes német útjelző lámpa Összezavarja a turistákat ez a rejtélyes német útjelző lámpa
Fotó: Matthias Balk / picture alliance / Getty Images

2025-01-05

  • Drive
  • Tech
  • Összezavarja a turistákat ez a rejtélyes német útjelző lámpa

Összezavarja a turistákat ez a rejtélyes német útjelző lámpa

Ne lepődj meg, ha a következő hónapokban Németországban utazol, és egy olyan útjelző táblával találkozol, amit nem értesz: mint kiderült, a legtöbb német sem tudja, mit jelent. 

A közúti jelzéseknek ugyan megegyezőknek kell lenniük, több országban és régióban is lehetnek eltérések, amit persze a legtöbbször könnyen értelmeznek az adott országban élők. Létezik azonban egy rejtélyes útjelző tábla, amivel összesen tizenhárom helyen lehet találkozni Németországban: a fekete-fehér színű táblát a München és Ingolstadt közötti A9-es autópályán, valamint a Holledau és Wolnzach közötti A93-as autópályán közlekedve lehet kiszúrni, a legtöbb autósnak azonban fogalma sincs, hogy mit jeleznek. Azt gondolhatnánk, hogy egy ismeretlen közlekedési tábla veszélyes helyzeteket okozhat az úton, de ebben az esetben nem kell aggódnunk. 

 

 

A táblák az önvezető járművek számára referenciapontként szolgálnak, lehetővé téve számukra, hogy pontosan meghatározzák helyzetüket az úton.

Tekintettel arra, hogy az önvezető autók – amelyek minimális emberi beavatkozással vagy anélkül képesek biztonságosan közlekedni – a közeljövő részei lehetnek, Németország több úgynevezett digitális tesztzónát jelölt ki az A9-es és az A93-as autópályán. Az ok, amiért a hatóságok ezeket az útszakaszokat választották, renkdívül egyszerű: minden szükséges kritériummal rendelkeznek az önvezető autók képességeinek megítéléséhez. Egyenes és kanyargós útszakaszok, dombos tájak és több két-, három- és négysávos szakaszok váltják egymást.

A speciális útjelző tábláknak köszönhetően könnyedén meghatározható az autók helyzete az úton, és a teszteredmények is összehasonlíthatók egymással.

Németországban egyébként 2017 óta tesztelik mind a táblákat, mind az önvezető járműveket, amióta az automatizált vezetésről szóló törvény hatályba lépett. Bár a sofőr nélküli autók Európában még nem közlekedhetnek közforgalomban, az Egyesült Államokban már bevezették őket – például a Google önvezető taxija, a Waymo is fuvarozik az országban, de más cégek is keményen próbálkoznak saját modelljeik kifejlesztésével.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!