Miért kell még mindig bekapcsolnunk ​a repülős üzemmódot? Miért kell még mindig bekapcsolnunk ​a repülős üzemmódot?
Fotó: Fotó: Shutterstock

2023-09-17

  • Drive
  • Tech
  • Miért kell még mindig bekapcsolnunk ​a repülős üzemmódot?

Miért kell még mindig bekapcsolnunk ​a repülős üzemmódot?

Aki utazott már repülővel, jól ismeri a felszállás előtti menetrendet, melynek része, hogy repülőgép üzemmódba állítjuk telefonunkat. Egy utazási szakértő most elárulta, mi áll a repülős üzemmód mögött, és egyáltalán: tényleg szükséges még a mai technológiák mellett rányomnunk a kis ikonra?

A repülőgépes üzemmód bevezetésére azért volt szükség, mert a modern elektronikus eszközeink ugyanabban a frekvenciasávban sugározhatnak jeleket, mint a repülőgépek kommunikációs és navigációs rendszerei. Ez úgynevezett elektromágneses interferenciát okoz.

Emiatt Európában egészen 2014-ig csak kikapcsolt állapotban lehetett szállítani ezeket az eszközöket.

Ez is tetszhet: A 10 leggyakoribb csalás, amivel turistaként találkozhatsz

De hogyan befolyásolják az elektronikus eszközök a repülőgépet?

A vezeték nélküli hálózatokat tornyok sora köti össze, ezek a hálózatok pedig túlterhelődnek, ha a földi hálózatok felett repülő utasok mindannyian rácsatlakóznának. Persze csak pillanatokra, hiszen a repülési magasságban a jeladó tornyok hatótávolságon kívül vannak, de ha mégis sikerülne, akkor sem örülhetnének az utasok sokáig, hiszen az utazósebesség miatt a telefonunk már a következő toronyra próbálkozna rácsatlakozni.

„Amikor 10-12 ezer méter magasan utazol, a telefonod meg fog próbálni egyszerre több toronyhoz kapcsolódni, ami interferenciát okozhat”

– fejti ki az Express oldalán Rosie Panter utazási szakértő.

„A pilóta számára ez egy hangszóróból vagy mikrofonból származó visszajelzésnek tűnhet, ami bár önmagában nem veszélyes, de igencsak bosszantó jelenség”

– teszi hozzá.

Fotó: Shutterstock

A legnagyobb változást az 5G vezeték nélküli hálózatok megszületése okozta, ami az iparágban kisebb aggodalamt okozott.

Az 5G hálózatok sávszélességi spektruma ugyanis feltűnően közel van a fenntartott légiközlekedési sávszélességi spektrumhoz, ami interferenciát okozhat a repülőterek közelében lévő navigációs rendszerekkel – melyek használata elengedhetetlen ahhoz, hogy a repülőgép biztonságosan tudjon landolni.

Több légitársaság ma már fizetős Wi-Fi-t nyújt az utasoknak, ennek azonban a légiutas-kísérők és a többi utas sem örül feltétlen. Egy 200 férőhelyes repülőgépen például jóval lelassíthatja a kiszolgálást az, ha az utasok egy része éppen videohívásban van, nem beszélve arról, hogy sokakat zavarhat, ha a szomszéd ülésben ülő ember végigtelefonálja az egész utat.

Olvass erről is! Legújabb iPhone-széria: 4 új funkció, ami az utazók kedvence lehet

Míg elmondható, hogy az 5G technológia kapcsán több kutatás szükséges ahhoz, hogy annak pontos hatásait meg lehessen állapítani, addig az is kijelenthető, hogy a telefonok fedélzeten való használata nem károsítja a repülőgépek üzemképességét.

Mindezen okok miatt Panter is azt javasolja, hogy inkább még felszállás előtt hívjuk fel szeretteinket és az Instagram-posztokat is még a repülőtér várakozójából töltsük fel.