2023-09-13
Utálod a turbulenciát? Szokj hozzá!
A repüléstől rengetegen félnek. Elég, ha csak megbillen a gép, és rögtön a lezuhanást vizionálják, holott erre szerencsére kevés a példa, és ezekben az esetekben sem turbulencia okozza a katasztrófát. Először is, ha félsz a repüléstől, akkor fogadd meg a tanácsainkat, melyeket feszültségoldás témakörben adtunk, másodsorban próbáld meg megszokni a gondolatot, hogy ez a repüléssel járó általános kellemetlenség egyre gyakoribb lesz a jövőben.
Mi okozza a turbulenciát?
A turbulencia szó a latin turbulentĭa szóból származik, és a turbulens (háborgó, viharos, izgatott) állapotra utal. Pontos meghatározás szerint a repülő turbulencián megy keresztül, amikor heves mozgást végez a légáramlatok sebességének és irányának változása miatt. Turbulencia esetén a gép rázkódik, ilyenkor el is eshetünk, ha nem maradunk ülve, ezért is szokta kérni a személyzet, hogy rázkódás esetén foglaljuk el a helyünket és kössük be magunkat.
A levegő részecskéi az időjárás- vagy a légnyomás változása miatt elkezdenek gyorsan mozogni, és örvények képződnek. Ha ebbe belerepülünk, érezhetjük, hogy az addig egyenletesen repülő jármű elkezd süllyedni, oldalra mozogni, megbillenni. A leggyakoribb kiváltó okok a felhőképződések (a függőlegesen fejlődő felhők), a zivatarok és a hegyvonulatokban létrejövő légáramlatok, de gyakori az is, hogy a heves szél iránya megváltozik, ami megdobja a gépet.
Az éjszakai vagy kora reggeli járatokon a turbulencia ritka, mivel a légáramlatok ilyenkor enyhébbek. Általában alacsony tengerszint feletti magasságban fordul elő a turbulencia, ami a rövid távú utakra jellemző, de néha a hosszú távon repülő utasok is tapasztalhatják. Valamint nagy valószínűséggel turbulenciát tapasztalhatunk, ha India vagy a Közel-Kelet felett repülünk.
Új jelenség
A “clear air turbulence”, azaz a tiszta levegő turbulencia azonban egy új jelenség: hirtelen érkezik a semmiből és nehéz elkerülni. Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora azt jósolja, hogy 2050-2080-ra a tiszta levegő turbulenciája világszerte jelentősen megnő, különösen a legforgalmasabb repülési útvonalakon. Ráadásul a turbulencia legerősebb fajtájának előfordulása növekszik majd a leginkább – állítja a tudós. „Általában egy transzatlanti repülésen 10 perces turbulenciára számíthatunk (most). Úgy gondolom, hogy néhány évtizeden belül ez 20 percre vagy fél órára nőhet” – részletezte nem túl pozitív előrejelzését Williams a CNN-nek.
Fotó: Shutterstock