2024-01-11
Mi van a Boeing 737 Max 9-esekkel, és hogyan nézheted meg, milyen géppel repülsz?
Az elmúlt napokban több hiányosságra is fény derült a Boeing 737 Max 9-es gépekkel kapcsolatban, miután január 5-én az Alaska Airlines egyik járatának oldalából kiszakadt egy darab. Emiatt az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) ideiglenesen kispadra ültetett 171 gépet; az EU tagállamainak légitársaságai közül viszont senki nem üzemeltet ilyen konfigurációval repülőgépet.
2024. január 5-én az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-es típusú utasszállító repülőgépének kényszerleszállást kellett végrehajtania, miután kirobbant a kabinpanel. Az átlagos 737-es gépeknél nagyobb repülőkre a légitársaságok vagy több turistaosztályú ülést szerelnek be, vagy pedig első osztály létrehozásával töltik ki az extra teret.
Mivel a fapados légitársaságok gépein a több ülés hatására több utas utazhatna, ezért ilyenkor extra – menekülési útvonalat biztosító – ajtókkal szerlik fel a gépeket. Ám ezeket kisebb kapacitás esetében nem mindig használják ki, ilyenkor a szóban forgó ajtók „betömve”, azaz deaktiválva vannak.
A Reuters szerint az eddig elkészült 1400 MAX repülőgépből nagyjából 220 darabot tesz ki a 9-es széria, és a legtöbben megtalálható ez a deaktivált ajtó is, tehát potenciálisan érintheti őket az FAA intézkedése.
A MAX gépek körül azért is ekkora jelenleg a felhajtás, mert a típus közel két évig nem repülhettek, miután egy-egy nyolcas típusú MAX 2018 októberében 189 halálos áldozattal Indonéziában, majd öt hónappal később, 157 áldozattal Etiópiában lezuhant. A hiba ekkor az automatikus repülésirányító rendszerben keletkezett, aminek kijavításába a Boeing a visszahívások után kezdett bele.
Tudtad, hogy Ha ezekkel a légitársaságokkal repülsz 2024-ben, nem kell aggódnod a késések miatt?
Stephen Brashear/Getty Images
Jelenleg a legtöbb légitársaság, ami ilyen típusú gépeket használ, törölte az illetékes járatait, illetve kivizsgálás alá helyezte a MAX-9 gépeit. Az Alaska Airlines mellett ide tartozik 79 géppel a United Airlines, a panamai Copa Airlines, az Aeromexico, az Icelandair, a fyldubai, a kazah SCAT Airlines és öt géppel a Turkish Airlines is.
Az Európai Unió Repülésbiztonsági Szervezete (EASA) elfogadta az FAA alkalmassági vészhelyzeti irányelvét, ám kiemelték, jelenleg egyetlen uniós légitársaság sem üzemeltet olyan MAX gépeket, melyek ezzel az ajtótípussal bírnak.
Ez is érdekelhet: Ezek a legbiztonságosabb légitársaságok jelenleg
Fotó: NTSB via Getty Images
@7newsaustralia Thousands of airline passengers across the US are set to face delays, with 170 Boeing 737 Max-9's grounded nationwide after a window broke open mid-flight. #plane #alaskaairlines #7NEWS ♬ original sound - 7NEWS Australia
A január ötödikei incidens óta mind az Alaska Airlines, mind a United arról számolt be, hogy az említett Boeing-modelleken biztonsági vizsgálatuk során meglazult csavarokat találtak az érintett ajtó körül.
A Boeing azóta elismerte a hibákat, és elmondásuk szerint
„elkötelezettek amellett, hogy minden Boeing repülőgép megfeleljen a tervezési előírásoknak, valamint a legmagasabb biztonsági és minőségi szabályoknak.”
És erről hallottál már? Odavan a TikTok a magyar pilótanő csatornájáért
A baleset kapcsán fontos megemlíteni, hogy a légiközlekedés még mindig az egyik legbiztonságosabb módja az utazásnak, az ehhez hasonló incidensek rendkívül ritkán történnek meg.
Ha viszont szeretnénk megtudni, hogy milyen géppel utazunk, több lehetőségünk is van az információszerzésre. Egyrészt az olyan oldalakról, mint például a FlightRadar24, a Seat Guru, a FlightAware vagy a Google Flights minden esetben megtudhatjuk az adott gép pontos típusát. Ilyenkor csak néhány egyszerű adatot kell megadnunk: az utazás dátumát és időpontját, a légitársaság nevét és a járatszámot.
Emellett a Planespotters weboldalon is megnézhetjük, hogy egy adott légitársaság milyen flottával rendelkezik. Itt azt is láthatjuk, hogy az Alaska Airlines flottájából összesen 65 MAX-9-es gép üzemen kívül van.
(Források: Independent, Aljazeera, Reuters)