Fapados helyett hálókocsiban: 2022 izgalmas új vonatútjai

2023-10-11

Fapados helyett hálókocsiban: 2022 izgalmas új vonatútjai

Az éjszakai vonatoktól az Európa legnagyobb városait összekötő nagysebességű hálózatokig – íme, egy válogatás a legújabb útvonalakból, amelyeket érdemes még idén felfedezni.

Az idei menetrendek tavaly december 12-én léptek életbe Európa-szerte – de mivel a vasúttársaságok bizonytalanok abban, mennyire lesznek kelendőek a vonatutak a Covid-járvány miatt –, érdemes mindig tájékozódni a menetrendekről, ugyanis gyakran módosíthatnak rajta, vagy egész egyszerűen törölhetnek járatokat. Tavaly júniusban óriási sikere volt a csodálatos tájakat átszelő, közvetlen nappali járatnak Bécsből Triesztbe. Legalább annyira, mint az éjszakai Pozsonyból, illetve Bécsből induló járatoknak, amelyek egészen Splitig vitték az utazókat.

Az elmúlt 12 hónapban a menetrendi innováció kiemelkedő központja Bécs volt, és a jelek szerint ez 2022-ben sem lesz másképp, megerősítve az osztrák főváros státuszát Európa legjobb vasúti összeköttetésű városaként. Ám jelentős változásra lehet számítani Spanyolországban és Olaszországban is. Mi most összeszedtük azokat az utakat, amelyek idén debütálnak, nem kis élmény nyújtva.

Három romantikus új vonatútvonalat már mutattunk, de jöjjön még pár, hátha végleg beleszeretsz a vonatozásba!

Stuttgartból Bécsbe Tirolon keresztül

Az osztrák üzemeltető, az ÖBB és partnerei az elmúlt években rohamtempóban bővítették nappali Railjet hálózatukat. 2020 végén indult az első rendszeres Railjet-járat Berlinbe az ausztriai Grazból, most pedig Stuttgartból indul naponta Bécsbe. Ennek az új vonatnak a neve Bregenzerwald lesz. Akik Stuttgartból sietnek Ausztriába, azoknak nem ajánljuk, hiszen gyorsabban juthatnak el Münchenen keresztül, de aki az utazás különleges élményére vágyik, annak mindenképpen érdemes kipróbálni. Az új, stuttgarti járat szépsége egyedülálló: dél felé kanyarog le a Bodeni-tóhoz, majd Bregenzen keresztül csatlakozik az ünnepelt arlbergi vasúthoz, hogy elérje Innsbruckot. Ezután Bajorország egy szegletén át visszakanyarodva, megállás nélkül német területen, kelet felé halad Salzburgig, majd az Empress Elizabeth Railwayt (Erzsébet császárné vasutat) követi Bécsbe. Jóval hosszabb útra kell számítani, viszont az étteremkocsi szolgáltatásait is kihasználhatjuk. Amennyiben első osztályra vagy akár az ÖBB swish business osztályára váltanánk jegyet, ez mindössze 15 euró pluszt jelent. Ha pedig nem felel meg a 07.44-es stuttgarti indulás, akkor 09.02-kor Ulmban is csatlakozhatunk a vonathoz.

Az út teljes ideje: 9 óra 45 perc.

2021. december 12-től naponta indulnak járatok. A viteldíjak: 37,90 €-tól másodosztályon, 56,90 €-tól első osztályon, 71,90 €-tól business class osztályon utazhatunk.

Fotó: Shutterstock

Ljubljanából Grazba Budapesten keresztül

Ljubljanából régóta létezik közvetlen járat a magyar fővárosba, amit Cittadellának hívnak, de most egy teljesen új járat is elérhető a festői tájon áthaladva, kétszer is átlépve az egykori vasfüggöny határát. Ha van vonatút, amely feleleveníti, miként változott Európa az elmúlt 30 évben, akkor ez az új, közvetlen járat az. Júniusban nyújtja a legszebb élményt, amikor a nap reggel 5 óra után kel fel Ljubljanában. Tökéletes az időzítés az 05.05-ös indulásra Budapestre, először a Száva-völgyben fut lefelé az utunk, mielőtt átvágna a dombokon, hogy elérje az ausztriai Stájerországot. Kecses lankákkal szabdalt tájakon robogunk át – miközben fényes lakomára számíthatunk az étteremkocsiban –, és végül alföldi terepen haladva érjük el a magyar fővárost a kora délutáni órákban.

Milánóból Párizsba 6 óra alatt

A Milánó (Centrale) – Párizs ( Gare de Lyon) vonal első járata hajnalban indul, majd Torino és Lyon érintésével ér el a végállomásra délre. A menetrend szerint naponta 10 járat (5 párban két irányból) indul, amelyen összesen 5000 ember utazhat. A Business Traveller beszámolója szerint a jegyek elérhető áron kaphatóak: egy irányba 29 eurótól indulnak. A Trenitalia járatain válthatunk standard, business és premium helyet, amelyek más-más szolgáltatásokat fednek le és nyilván árban is mást jelentenek. A Párizs-Milánó vonalon működő Frecciarossa 1000 vonat bármilyen nemzetközi, nagy sebességű vasútvonalon képes lenne közlekedni, a vonatkocsik nagyon halkak, rázkódásmentesek és környezetbarátak, kifejezetten alacsony utasonkénti emissziós értékekkel. Na melyik utat próbálod ki még idén?