2024-03-01
Drasztikus változás jöhet Spanyolország légi közlekedésében
Európa az elmúlt időszakban látványosan ráállt a vasútfejlesztésre: a fenntarthatósági célok miatt az országok egyre inkább ösztönzik az utasokat, hogy a vonatokat válasszák közlekedési eszközként. Ezt szeretné elérni Spanyolország is, így hamarosan megszűnhet több belföldi repülőjárat is.
Franciaország 2022-ben már meglépte, most Spanyolország is hamarosan megszüntetheti a rövid távú repülőjáratokat az országhatárain belül – a döntés a kormány azon célját követi, hogy csökkentse a légi közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást.
Az intézkedés szerint a rövid távú repülőjáratok közé azok az utak tartoznak, amelyek mindkét irányban legalább napi négyszer közlekednek, és amelyeket négy óránál rövidebb ideig tartó vonatozással lehetne helyettesíteni.
- Barcelona - Valencia - Barcelona
- Madrid - Málaga - Madrid
- Madrid - Pamplona - Madrid
- Madrid - Santiago de Compostela - Madrid
- Madrid - Sevilla - Madrid
Továbbá közlekedik még pár olyan járat, ami ugyan naponta négynél kevesebbszer indul el mindkét irányba, azonban ezeket is lehet négy óránál rövidebb vonatozással pótolni:
- La Coruña - Madrid - La Coruña
- Granada - Madrid - Granada
- Logroño - Madrid - Logroño
Az Ecologistas en Acción által tavaly készített tanulmány szerint – amennyiben a terv megvalósulna – évente nagyjából 30 ezer tonnával csökkene a szén-dioxid-kibocsátás – olvasható a schengenvisainfo.com oldalán.
Nem minden szól azonban a váltás mellett:
a számok azt mutatják, hogy Spanyolországon belül a fenti útvonalakon a vonattal való utazás majdnem négyszer annyiba kerül, mint ha repülőre szállna az ember.
A mediterrán ország egyébként ebben európai szinten is kiemelkedő: az Egyesült Királyság után második a vasúti és a légi utazás közötti árkülönbségek tekintetében. Egyedül a Madridból Barcelonába vezető út lenne kivétel, ahol jobban megéri vonatozni, mint repülőre ülni.
Ez is érdekelhet: Jókora nyaralási támogatást ad a nyugdíjasoknak Spanyolország
További kritikát fogalmazott meg Beatriz Guillén, az Iberia spanyol légitársaság értékesítési igazgatója, aki szerint a belföldi járatok a teljes spanyolországi szén-dioxid-kibocsátás kevesebb mint egy százalékáért felelősek. Guillén szerint a belföldi járatok nélkül nem lehet kiszolgálni jelenleg azt a több millió utast, akik gyakran ingáznak a félmillió négyzetkilométeres ország határain belül.