2023-11-28
Ezekkel az új módszerekkel próbálkoznak a légitársaságok, hogy csökkentsék a késéseket
Ugyan néhány percet lefaragni a repülési időből jelentéktelennek tűnhet, de a légitársaságok rengeteget takaríthatnak meg vele. Hogy csökkentség a költségeket, egyre több új módszerrel próbálkoznak, hogy valahogy tovább faragják a már amúgy is feszes fordulóidőiket. Mutatjuk, milyen újítások terjedhetnek el a jövőben a repülőtereken.
A kezdeményezésnek persze az utasok is örülhetnek, hiszen jobb szolgáltatásban részesülhetnek: például a pár perccel korábban érkező járatokkal már garantáltan kevesebben késnék le a csatlakozásokat is. De a menetidő csökkentése a késések dominóhatását is mérsékelheti, ami egyben azt is jelentené, hogy a különböző járatok nagyobb valószínűséggel landolnának pontosan.
Az Egyesült Államok nagyobb légitársaságai a hírhedten kaotikus ünnepi szezonban is próbálkoznak új eljárásokkal.
Az American Airlines például rögtön egy új technológiát vezetett be a kapuk kiosztására a Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőtéren, a világ második legforgalmasabb repülőterén. Az automatizált rendszer csökkenti annak az esélyét, hogy a repülőgépek extra utat tegyenek meg a hatalmas repülőtér egyik oldaláról a másikra.
Az American Airlines munkatársai pont a napokban okoztak kisebb felháborodást: Videóra vették, ahogy az American Airlines munkatársai kerekesszékeket dobálnak
A légitársaság szerint a rendszer átlagosan két perccel csökkentette a gurulási időt, azaz naponta 11 órát takarít meg ezzel az American. Nem mellesleg: az utasoknak mindez 50 százalékkal kevesebb váratlan kapucserét és kevesebb késést is jelentett.
ShutterstockA rendszer egyébként a Smart Gating nevet kapta, és már a Charlotte Douglas Nemzetközi Repülőtéren, a Miami Nemzetközi Repülőtéren, a Ronald Reagan Washington Nemzeti Repülőtéren és a chicagói O'Hare Nemzetközi Repülőtéren is bevezették.
Az eredmény már látható: az Euronews szerint az American Airlines a nagy amerikai légitársaságok között idén már a harmadik helyen állt a pontos érkezések tekintetében, míg 2022 azonos időszakában még csak az ötödik volt.
A légitársaságok a beszállások felgyorsításával is igyekeznek csökkenteni a repülési időt.
Arról már mi is beszámoltunk, hogy a United Airlines új rendszert vezetett be a turistaosztályon: a légitársaság először csak az ablakok melletti üléseken utazókat engedi majd felszállni azért, hogy felgyorsítsák a beszállási folyamatot és csökkentsék a repülő földön töltött idejét.
„Ez szétosztja az embereket a repülőgép folyosóján, így többen tudják egyszerre letenni a csomagjaikat. Ez a legfontosabb dolog, ami felgyorsítja a beszállási folyamatot"
– idézi az Euronews Jason Steffent, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem fizikaprofesszorát.
A légitársaság szerint a technikával akár két percet is meg lehet spórolni járatonként.
Ezt olvastad már? Nem udvariasságból köszöntenek a stewardessek a repülőn – sokkal komolyabb oka van
A Southwest Airlines is próbálkozik: ők is a beszállás felgyorsítására törekednek, ezért az utasbeszállító hidakon egyértelműbb feliratokkal és zenével igyekeznek meggyorsítani az utasok mozgását.
A fapados Frontier Airlines viszont már teljesen kihagyja a hidakat, mivel a lépcsőkön egy helyett két ajtót is használhatnak, ami akár 10 percet is megtakaríthat a légitársaságnak – a Frontier szerint ezek az időtakarékos technikák több járat elindítására is lehetőséget adhanak.