Ezeket a kódneveket használják az utasokra a légiutas-kísérők Ezeket a kódneveket használják az utasokra a légiutas-kísérők
Fotó: Getty Images / Hinterhaus Productions

2024-01-30

  • Drive
  • Úti cél
  • Ezeket a kódneveket használják az utasokra a légiutas-kísérők

Ezeket a kódneveket használják az utasokra a légiutas-kísérők

A hatékonyabb munkavégzés érdekében a légiutas-kísérők között is kialakult egy kódnyelv, melynek egyes szavai különböző utastípusokra vonatkoznak. Ezek a „titkos” kifejezések persze minden légitársaságnál eltérhetnek, de az Emirates volt munkatársa most elárulta, milyen kódokkal illettek bizonyos utasokat.

A Daily Mail az Emirates egyik volt munkatársát, Jay Robertet kérdezte meg arról, hogy milyen kódszavakat szokott a kabinszemélyzet alkalmazni a fedélzeten.

Robert jelenleg a Fly Guy légiközlekedéssel foglalkozó blogot vezeti, és a minél széleskörűbb válaszok megtalálásának érdekében itt kérdezte meg a szektorban dolgozó „kollégákat” a kódnevek kérdéséről.

„Amikor hosszú órákig a levegőben dolgozunk, a légiutas-kísérők gyakran rádiós beszélgetésekkel ütik el az időt, és persze itt tudnak az utasokról is kommunikálni” – fejtette ki Robert.

Míg a problémás utasokat a PITA (pain in the „backside”) kifejezéssel illetik, addig a fedélzet legjobban viselkedő utasára is létrejött egy kódnév, ez pedig a BOB (best on board).

A BOB mozaikszót viszont nemcsak a legjobban viselkedő utasra használhatják, hanem arra is, akit vonzónak találnak. Ebben az esetben a BOB annyit jelent, mint „babe on board”, aza „vonzó utas a fedélzeten”.

És azt tudtad, hogy Nem udvariasságból köszöntenek a stewardessek a repülőn – sokkal komolyabb oka van?

Fotó: Suhyeon Choi / Unsplash

Persze a legfontosabb akroníma mindenhol az ABP (able bodied person, azaz ép testű személy).

Ez az utas az, akire a kabinszemélyzet vészhelyzet esetén is számíthat. Ők leggyakrabban orvosok, mentősök, katonák közül kerülnek ki – tehát ők olyan utasok, akik hozzá vannak szokva a stresszhelyzetekhez, így a feltételezések szerint ilyen szituációkban is beszámíthatóan viselkednek. Persze amennyiben nem utazik a fedélzeten ilyen munkakörben dolgozó ember, akkor a légiutas-kísérők belátásuk szerint neveznek meg valakit.

Az olyan túlsúlyos utasokra is kialakult egy kifejezés, akiknek extra övet kell biztosítani; rájuk a POS (passenger of size) betűszót használják. Azokat az utazókat, akik előszeretettel foglalnak el két ülést abban a reményben, hogy senki nem fog melléjük ülni, sellő névvel illetik.

Az Emirates egyébként pont toboroz: 5000 légiutas-kísérőre pályázik az Emirates, így jelentkezhetsz magyarként

Giphy

Ezeken kívül a komolyabb helyzetekre is vannak „szakszavak”. Ilyen például az INAD, amit az olyan utazókra alkalmaznak, akiktől megtagadták a belépést az érintett országba. Az egyedül utazó gyerekekre az UM, az orvosi problémával rendelkező utasokra a MEDA, a különösen problémás utasokra a DPAX, a valamilyen szempont miatt fontos utasokra pedig a DND (do not disturb – ne zavarják) kódszót használják.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!