Libegőkkel mentesítenék Párizs zsúfolt belvárosát
Fotó: Illusztráció: Ile-de-France Mobilitié

2023-09-16

Libegőkkel mentesítenék Párizs zsúfolt belvárosát

Arról már írtunk, hogy a tervek szerint 2030-ra kizöldül Párizs belvárosa, most pedig egy város feletti libegő látványtervét mutatjuk be. A kábelpályás felvonókkal a belvárosi dugók feloldását és a környezetbarát, autómentes közlekedést szeretnék elősegíteni.

Hamarosan a párizsiak listát írhatnak a libegős közlekedés előnyeiről, hátrányairól, de az már a látványtervekből kiderül, hogy ezen a közlekedési eszközön senki nem mászik a másik intimszférájába, mindig jó lesz a panoráma és a kis fülkékből a dugót is elkerülhetjük. Megjósolható hátránya ugyanakkor, hogy kevesebb utas fér fel rá, mint a buszokra, metróra, de sebaj, mindennek ára van...

Illusztráció: Ile-de-France Mobilitié

Miért pont libegő?

A Cable A névre keresztelt 4,5 kilométeres drótpálya Párizs délkeleti részét köti majd össze a külvárossal úgy, hogy a megállók érintik a város metróhálózatának négy állomását is. De miért ezt a ritka közlekedési eszközt akarják bevetni a nagyvárosban? Párizs Créteil nevű városrésze dimbes-dombos, ráadásul autópályák és gyorsvasút-vonalak keresztezik egymást mindenhol, így nehéz lenne új metró- vagy buszvonalakat kiépíteni.

A kábelkabinok ötletét a várostervezők először 2008-ban vetették fel, de akkor a párizsiak két hibát is találtak az ötletben. Elutasították a lehetőséget, hiszen a kábelek látványa nem éppen passzol a patinás városképbe (gondoljunk csak arra, mennyien ágáltak az Eiffel-torony ellen is), másrészt védeni akarták a magánéletüket, hiszen az üveges kabinok a társasházi lakások mellett húznak el, teljes belátást biztosítva a lakásokba. Ennek ellenére most, 2022-ben úgy tűnik, mégis engedni fogják az új tömegközlekedési eszköz megépítését.

Okos, érzékelős kabinok

A párizsi tömegközlekedési társaság (Ile-de-France Mobilitiés) beszámolója szerint a kabinok okosak lesznek, azaz olyan érzékelőkkel látják majd el a kabinokat, amelyek átláthatatlanná teszik az ablakokat, ha azok túl közel kerülnek a lakóépületekhez. A Cable A a tervek szerint várhatóan 2025-re készül majd el, tehát három év múlva már láthatjuk a fény városában az új közlekedési eszközöket.

Illusztráció: Ile-de-France Mobilitié