Luxus és környezettudatosság: újraindul az Orient Express Luxus és környezettudatosság: újraindul az Orient Express
Fotó: Fotó: Accor

2023-09-21

  • Drive
  • Úti cél
  • Luxus és környezettudatosság: újraindul az Orient Express

Luxus és környezettudatosság: újraindul az Orient Express

1883. októberében indult el a Párizsból Isztambulba a luxusvonat, ami sok írót, filmkészítőt is megihletett, na és persze több millió világjáró ácsingózott azért, hogy egyszer kipróbálhassa a híres és fényűző Orient Expresst. 2015-ben már 10 éve elhagyatottan álltak a vonatkocsik arra várva, hogy egyszer valaki végre felújítsa és újra üzembe állítsa őket, amikor egy történész, Arthur Mettetal egy YouTube-videón fel nem ismerte a vonatkocsik jellegzetes, kék mintás festését.

Lengyelország elhagyatott sarkában

Szinte hihetetlen, de a kék-fehér vintage vonatok Malaszwewiczében –Lengyelország és Fehéroroszország között – egy kis pályaudvaron álltak. Az elképesztő sztori úgy folytatódik, hogy 3 évvel később, 2018-ban, amikor bebizonyosodott, hogy valóban az eredeti Orient Expressről van szó, az Accor Hotels szállodalánc megvette az Orient Express márkanevet a kocsikkal együtt, és elkezdte a kocsik felújítását, helyreállítását.

Milyen lesz?

Egyelőre annyit lehet tudni, hogy az felújított vonat is Párizsból indul majd, de hogy milyen útvonalon és 2025-ben pontosan mikor, azt még nem jelentették be. Néhány látványtervet szerencsére azért már csepegtettek azoknak, akik rajonganak ezért az ikonikus és történelmi járműért, ezeket mutatjuk be mi is ebben a cikkben.

Accor /© Maxime D'Angeac / Martin Darzacq

Csillogó hálókocsik

Az első Orient Expresst Georges Nagelmackers belga mérnök tervezte meg, az ihletet az amerikai vonathálózatok adták. Nagelmackers az akkor még igen kényelmetlen hálókocsis utazást is meg akarta reformálni, és vonzóbbá tenni a gazdagok számára is – Európában egy komfortos, csillogó, luxus verzióban szerette volna megvalósítani a kötöttpályás világjárást.

Accor /© Maxime D'Angeac / Martin Darzacq

13 nap fényűzésben

Az eredeti, 19. századi Orient Expressz mindössze 40 utast szállított 13 nap alatt Párizsból Konstantinápolyba (a mai Isztambulba). Az Orient ezen útvonala egészen 1977-ig működött, majd a légi közlekedés népszerűvé válása miatt az ilyen fajta luxus vonatozás vesztett vonzerejéből.

Accor /© Maxime D'Angeac / Martin Darzacq

Elárverezett csodák

Az Orient Express járatainak megszüntetése után a vonatkocsikat elárverezték, majd az 1980-as években egy vállalkozó páros megint felfedezte magának a fényűző vonatokat: a Cipriani Hotel amerikai tulajdonosa London és Velence között újra elindította a járatot. Egy másik vállalkozó, a svájci Albert Glatt utazásszervező ezzel párhuzamosan pedig elindította a Nostalgie-Istanbul-Orient-Expresst, amely Zürichtől Isztambulig közlekedett, de 2009-ben ezt a vonatutat is megszüntették. Egészen 2015-ig nem lehetett tudni, hova tűntek a vonatok, majd a szemfüles kutató felfedezte a fent említett YouTube-videóban az elhagyatott és rossz állapotban lévő vagonokat. Két évig tartó tárgyalások után 2018-ban a Nostalgie-Istanbul-Orient Express tulajdonosa eladta a 13 kocsiból álló vonatot az Accornak. Hogy miért éri meg újra próbálkozni a luxusvonatozással? Újra előtérbe kerültek a környezetettudatos tömegközlekedési formák, a hálókocsis vonatozás újra divatos lett, és nem nagyon van olyan szolgáltatás, ami az Orient Express színvonalával felérne, tehát az Accor azokat a környezettudatos, nosztalgiára és pompára áhítozó utazókat szeretné megszólítani, akik vágynak a luxusra, de hajlandóak hosszabb ideig utazni a kívánt desztinációra. Az említett célcsoport tervek szerint 2025-ben már válhat jegyet a régi-új Orentre.