Lassan feledésbe merül a világ leghosszabb víz alatti alagútja Lassan feledésbe merül a világ leghosszabb víz alatti alagútja
Cugaru-szoros, Japán
Fotó: Image House/a.collectionRF/Getty Images

2024-12-30

  • Drive
  • Úti cél
  • Lassan feledésbe merül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

Lassan feledésbe merül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

Talán sokan nem tudják, de Japánban található jelenleg a világ leghosszabb víz alatti alagútja, amely sokáig a leghosszabb vasúti alagútja is volt – utóbbi címet 2016-tól a svájci Alpokban épített Gotthárd-bázisalagút vette át. Mi most a lassan feledésbe merülő Szeikan-alagútról gyűjtöttünk össze pár érdekességet.

A Szeikan-alagút a Honsú és Hokkaidó szigetek között húzódik. Előbbi ad otthont Japán számos nagyvárosának, köztük Tokiónak, Oszakának és Kiotónak, de az északon fekvő Hokkaidó szintén népszerű úti célnak számít. Elsőre meglepőnek tűnhet, de az alagutat elsősorban nem az autósoknak tervezték, hanem a vonatos közlekedésnek. 53,85 kilométer hosszú, vagyis nagyjából fele a víz alatt van, a legmélyebb pontja pedig 240 méterrel a vízszint alatt található. A tervezés során kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy ellenálljon a földrengéseknek és a szökőároknak is – mindkét természeti jelenség rendszeresen előfordul Japánban. 

Mikor épült?

A Szeikan-alagutat 1964-ben kezdték építeni, és csak 1988-ban fejezték be. Az 1950-es években kompok közlekedtek a Cugaru-szoroson, 1954-ben egy tájfun óriási pusztítást okozott, amiben 1400-an vesztették életüket. A tragédia miatt a japánok úgy döntöttek, hogy mindenképp szükség van az alagútra, ami az időjárási viszonyoktól függetlenül is biztonságos közlekedést tesz lehetővé. Az építkezésen körülbelül 3000 munkás vett részt. Egy víz alatti alagút létrehozása ekkoriban rendkívül veszélyes munkának számított: a 24 év alatt, míg elkészült, összesen 34 ott dolgozó halt meg.  A munkálatok befejeztével az alagúton alig 24 perc alatt ért át egy-egy vonat.

Az alagút népszerűsége az elmúlt években leáldozóban van: a szigetek között ma már inkább repülővel közlekednek az utasok, mivel egyrészt sűrűbb menetrend szerint járnak, valamint sokkal megfizethetőbbek is. Sokak szerint ma már a Szeikan-alagútra nincs is szükség, de ez akár meg is változhat a következő években: egyre több turista számára prioritás a környezetbarát utazás, így könnyen elképzelhető, hogy a jövőben újra reneszánszát élik majd az alagúti vonatjáratok, beleértve a Szeikant is.
Image
Fotó: sot / Getty images
Hamarosan már nem lesz csúcstartó?

Nemrég beszámoltunk arról, hogy Norvégia újból elővette az ország leghosszabb és legmélyebb alagútjának, a Rogfast terveit, ami órákkal meggyorsítaná és nagyban megkönnyítené a közlekedést a kijelölt útszakaszokon. A 26,5 kilométer hosszú alagút a tervek szerint Randaberg és Bokn településeket kötné össze, amit egy közel 25 kilométer széles víztömeg alá építenének. A vonalat nem vonat, hanem kifejezetten autók számára építenék, az áthaladási idő a tervek szerint pedig 35 perc lenne. A két- és négysávos alagút 392 méter mély lenne.

Erről bővebben ebben a cikkben olvashatsz: Norvégia megépíti a világ legmélyebb tengeri alagútját

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!