A világ leghosszabb vasúti útvonalán még soha senki sem utazott végig
Illusztráció!
Fotó: nblx / Shutterstock

2025-11-19

A világ leghosszabb vasúti útvonalán még soha senki sem utazott végig

A vonatos utazásoknak sajátos varázsa van: lassan kibontakozó tájak, egymást váltó kultúrák és az a nyugodt ritmus, amit semmilyen repülőút nem adhat vissza. Ha odavagy ezért az élményért, biztosan rajongani fogsz a portugál Lagosból egészen Szingapúrig tartó, több mint 18 700 kilométeres, rekordhosszú vasúti kaland ötletéért is – még ha egyelőre lehetetlen is végigutazni.

A világ legismertebb vasútvonalai – a Transzszibériai vasút, a kanadai Sziklás-hegységen átrobogó Trans Canada vagy az Orient Expressz legendás útvonala – mind régi klasszikusok. Papíron azonban már létezik egy még hosszabb útvonal is, amely körülbelül 14 napnyi, megszakításokkal tarkított vasúti kalandot ígér, Laoszból egészen Szingapúrig. A kihívást azonban egyelőre keresztülhúzza egy tényező, méghozza egy olyan, amely nem a kalandvágyó utasok hatáskörébe tartozik: ez nem más, mint a geopolitika. Az útvonal 13 országon és 8 időzónán haladna keresztül, mintegy 20 átszállással, ám ezek közül több ma gyakorlatilag lehetetlen.

A szuperút 2021-ben vált technikailag bejárhatóvá, amikor elkészült a Laosz–Kína vasútvonal.

Ez a modern, nagysebességű vonal bő három és fél órára csökkentette a főváros, Vientián és a kínai határ közötti, korábban 15 órás autóutat. Innentől elméletben semmi sem akadályozza meg a világot átszelő utazást.

A bökkenő

A valóság azonban más. A Párizs–Moszkva vasúti összeköttetés a háború miatt teljesen leállt, Oroszország és Fehéroroszország felé nem közlekednek nemzetközi járatok. Így a hosszú út első szakasza jelenleg járhatatlan, így eddig nem is akadt még utazó, aki végigcsinálta volna a teljes útvonalat.

Ha a politikai helyzet nem lenne akadály, a világkerülés így nézne ki: Portugáliából indulva – átutazva egész Európát – megérkeznénk Moszkváig, majd onnan a Transz–Mandzsúriai vasúttal Pekingig, majd Kunmingig érkeznénk, ahonnan a már említett járat eljutatna Laoszba. Innen helyi járatok vinnék tovább az utazókat Bangkokba, majd Kuala Lumpurba, végül pedig Szingapúrba.

Amíg azonban a kontinenseket összekötő vasútvonalat geopolitikai falak zárják el, az ötlet marad egy izgalmas, létező, de senki által be nem járható álom, amely talán a közeljövőben valósággá válhat.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!