2024-12-01
Budapest a föld alatt: titkos helyszínek, amikről nem is tudtad, hogy léteznek
Budapest föld alatti világáról viszonylag kevesen hallottak, pedig fővárosunk rejtett alagútjai, barlangjai és titkos létesítményei számos történelmi érdekességet rejtenek. Mutatunk párat!
A város déli részén található Kőbányát nemcsak a Dreher Sörgyár miatt érdemes felkeresni, hanem a Fővárosi Vízművek legrégebbi, még mindig működő létesítménye, a kőbányai víztároló miatt is. A tározót még 1868 és 1871 között építették fel, területe pedig kívülről leginkább egy parkhoz hasonlít. A föld alatt azonban egy titkos világot fedezhetünk fel azon a pár napon, amikor a helyszínt megnyitják a látogatók előtt. Leérve hatalmas, katedrálisokat megidéző terekkel találkozhatunk, amelyekben az év legtöbb részében magasan áll a víz. A színes téglák miatt úgy érezhetjük magunkat, mintha egy videojátékban lennénk.
Budapest első kerületének mélyén, a várközeli Úri utca 72. alatt is találhatunk egy érdekességet. Itt bújik meg ugyanis a Várbarlanghoz tartozó Magyar Nemzeti Bank egykori titkos, ötszintes óvóhelye, ahol két trezorterem is helyet kapott. Az egyikben arany, míg a másik a Szent Korona tárolására készült, de a szobákban készpénznek és értékpapíroknak is szorítottak helyet. A második világháború alatt például itt őrizték a magyar aranykészlet java részét, és ebben az időszakban legalább 600 ember tevékenykedett területén. Mára jócskán lerobbant, és bár vannak tervek a felújításra, azt nem tudni, hogy megvalósul-e.
A Budai vár föld alatti látványosságait vezetett túrák keretében tudjuk felfedezni.
Az F4 objektum, vagy hétköznapi nevén csak Rákosi-bunker közel 40 méter mélyen helyezkedik el a Kossuth tér és a Szabadság tér között. Az óvóhely felépítését még Rákosi Mátyás rendelte el, 1981-től pedig a BKV-hoz tartozik. Ezért nem meglepő, hogy az F4 kapcsolódik a budapesti metróhálózat kiépítéséhez. A 3500-3800 négyzetméteres terület 2200 ember befogadására képes.
Hasonlóan a kőbányai víztárolóhoz, a Duna alatt futó alagútba is évente egyszer-kétszer le tudunk jutni – ugyan ez egy kicsit távolabb helyezkedik el Budapesttől. A lehetőséggel a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. jóvoltából élhetünk, a túra során pedig a Visegrádot és Nagymarost összekötő, 550 méter hosszú alagúton vezetnek minket keresztül.
(Borítókép forrása: Wikimedia)
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!