2024-12-08
Bevetik a mesterséges intelligenciát Európa csúcsforgalmú repülőterén
A mesterséges intelligencia ma már rengeteg munkaterületen megtalálható: turisztikai szempontból például az idegenvezetéstől kezdve az utazásszervezésig, több olyan platformot vagy alkalmazást találhatunk, amiben a technológia segítséget nyújt. Most pedig az Egyesült Királyság legforgalmasabb repülőterének légiforgalmi irányítói is tesztelik az MI-t – egyelőre az látszik, hogy bár hasznos a program, bőven akadnak korlátai.
Vadiúj mesterséges intelligencia-programot tesztelnek a világ negyedik legforgalmasabb repülőterének számító londoni Heathrow légiforgalmi irányítói. Az óránként átlagosan 90 repülőjáratot menedzselő repülőtér munkatársai számára a biztonságosság és a késések elkerülése végett kiemelkedően fontos, hogy zökkenőmentesen és hatékonyan tudják koordinálni a gépeket.
A légiforgalmi irányítást felügyelő NATS szerint a technológiával a 4K-s kamerák és radarok segítségével akkor is tudják felügyelni a gépeket, amikor azok alapvetően a látószögükön kívül tartózkodnak.
„Minden egy digitális toronynak köszönhető: ilyen módon ki tudjuk egészíteni a hagyományos tornyokban ülő alkalmazottak által látott dolgokat azzal a digitális képpel, amit a mesterséges intelligencia az adatok feldolgozását követően vázol” – ismertette a technológiát az Euronewsnak Andy Taylor, a NATS egyik igazgatója.
Amy mindeközben olyan kulcsfontosságú adatokat is megoszt a szakemberekkel, mint például a járatszám, a repülőgép típusa és arról is tájékoztat, hogy érkező vagy induló járatról van-e szó. Ezek a valós időben közvetített adatok pedig segítenek az irányítóknak gyorsabb és megalapozottabb döntéseket hozni.
Ez a torony egyfajta tartalékrendszerként szolgálna azokra az esetekre, amikor vészhelyzetek vagy üzemzavarok történnek. Ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy az Amynek vannak korlátai. A legfontosabb, hogy a mesterséges intelligencia nem képes kontextussal együtt értelmezni a helyzeteket, ennélfogva pedig olyan döntéseket sem tud hozni, amelyekhez elengedhetetlen többféle külső tényező figyelembevétele – pontosabban: a döntéseket képes meghozni, csak azok nem lesznek biztonságosak, megfelelőek és szakszerűek.
Másodjára pedig sok más MI-programhoz hasonlóan jelenleg Amy is korlátolt adatokkal dolgozik. Az MI-t valószínűleg elsősorban rutinszerű, sztenderdműveleteken keresztül képezték ki, a valóságban viszont éppen akkor lenne a technológiára szükség, amikor a körülmények eltérnek a megszokottól. Az angliai Keele Egyetem munkatársa szerint éppen ez szemlélteti, hogy a mesterséges intelligencia leginkább az emberekkel együttműködve képes ideális eredményeket elérni, mintsem őket nélkülözve.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!