2025-09-22
Ez vár rád, ha teljesen lemerül az e-autód akkumulátora
Az ADAC német autóklub friss tesztjében arra kereste a választ, hogy mi történik akkor, ha az elektromos autók akkumulátora eléri a kritikus szintet. A vizsgálat rávilágított, hogy a járművek nem állnak meg azonnal nulla százaléknál, sőt egyes esetekben még tartalékot is kínálnak – ám ez nem jelenti azt, hogy megéri kockáztatni.
Az ADAC penzingi tesztközpontjában hat különböző elektromos autót vetett vizsgálat alá: a VW ID.3-at, a Tesla Model Y-t, a Kia EV6-ot, a Volvo EX40-et, a BYD Seal-t és a Nio EL6-ot. A szakemberek azt ellenőrizték, hogyan figyelmeztetnek a járművek a kritikus akkutöltöttségre, és valóban leállnak-e, ha a kijelző 0 százalékot mutat.
A tapasztalatok szerint minden modell fokozatos figyelmeztetésekkel dolgozik: először vizuális jelzés jelenik meg, majd szöveges üzenet vagy narancssárga akkumulátorszimbólum. A figyelmeztetések időzítése eltérő: míg a Kia már 21 százaléknál jelez, a Volvo csak 7 százaléknál figyelmeztet. A töltöttség csökkenésével az autók hangjelzésekkel és teljesítménykorlátozással is felhívják a figyelmet a merülésre.
A vizsgálat kimutatta, hogy egyik jármű sem állt le azonnal nulla százaléknál. Mindegyik rendelkezett vésztartalékkal, amellyel még 15–20 kilométert lehetett megtenni, csökkentett teljesítménnyel. Az ADAC ugyanakkor hangsúlyozta, hogy erre a tartalékra nem szabad hagyatkozni, különösen télen vagy elhasználódott akkumulátor esetén, mert ilyenkor a plusz energia jóval kevesebb, akár teljesen el is tűnhet. Ugyanakkor az elektromos autók sosem állnak le hirtelen, hiszen ehhez a sofőrnek minden figyelmeztetést figyelmen kívül kellene hagynia.
A hatótávok fejlődése ugyanakkor látványos: tíz évvel ezelőtt átlagosan alig 150 kilométert bírtak az elektromos autók, 2024-re viszont szintén az ADAC tesztjei már 425 kilométerre tette az átlagot.

Eközben egy hónappal ezelőtt új Guinness-rekord is született: a Polestar 3 Long Range Single Motor változata 935,44 kilométert tett meg egyetlen töltéssel, ezzel a leghosszabb távot érte el az elektromos SUV-ok kategóriájában. A brit közutakon zajló teszt 22 óra 57 percen át tartott, változékony időjárás mellett, átlagosan 40,78 km/h-s sebességgel. Az autó 100 kilométeren mindössze 12,1 kWh-t fogyasztott, és jócskán túlszárnyalta a hivatalos, WLTP szerinti 706 kilométeres hatótávot. Sőt, még további 12,8 kilométert sikerült mennie, amikor a kijelző már nulla százalékos töltöttséget mutatott.
(Haszon)
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


