2024-01-23
Egykor a kedvencünk volt, most félmillió hektoliterrel kevesebbet iszunk belőle
Míg 2022-ben összesen ~6 millió hektoliternyi sört ittak meg a magyarok, addig tavaly ez a szám 5,4 millió hektoliterre esett vissza. Ugyanakkor a hazai termékek arányának bővülése mellett az import mértéke is jelentősen csökkent, az iparág munkavállalóinak száma viszont tovább nőtt.
A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi, Carlsberg, Dreher, Heineken és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde) együttes adatai alapján az import 28 százalékkal, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre csökkent. Emellett viszont exportra is kevesebb sör jutott, ennek mennyisége – 16 százalékos csökkenés után – 375 ezer hektoliterre esett vissza.
Azonban a Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt: tavaly az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88 százalékot ért el.
A belföldi termelést nézve ez a 2022-es adatokhoz mérten kevesebb mint 8 százalékos csökkenést jelent, szám szerint évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre esett vissza.
Ha télen nem kívánnák a hideg söröket: 5 forró koktél a télre, hogy ne csak a radiátor melege fűtsön
A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb gyártó költségvetési befizetései 2023-ban 86,4 milliárd forintra nőttek. Ebben a 15 százalékkal növekvő áfa-befizetések és a 11 százalékkal csökkenő jövedékiadó-befizetések játszották a legnagyobb szerepet 41,5, illetve 37,8 milliárd forint értékben – áll az MTI közleményében.
Párhuzamosan a munkavállalók számában is növekedés volt tapasztalható; az említett legnagyobb gyártóknál tavaly 1624 fő dolgozott. Kiterjesztve ezt a számot a gyártástámogatás, a logisztika, a kereskedelem és a vendéglátás területeire a söripar további 20 ezer embernek nyújtott stabil foglalkoztatást 2023-ban.
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke szerint a termékcsoportok közül a szuperprémium és a prémium szegmens aránya tavaly 1,661 millió hektoliterrel elérte a 31 százalékot.
2,957 millió hektoliterrel a középkategória egy stabil 55 százalékos arányt produkált, míg 2022-höz hasonlóan az alacsony kategóriájú sörök súlyának csökkenése most is megfigyelhető volt. Utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly 418 hektoliterrel mindössze 8 százalékot tett ki.
Érdekesség, hogy megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel 7 százalékát adta.
A borosoknak érdemes lehet Cochemet feltenni a térképre: A bájos német kisváros, ami minden borrajongót elcsábít
A szállodákban, éttermekben és kávéházakban forgalmazott hordós kiszerelés eladása is csökkenést mutatott: 9 százalékos aránnyal 2023-ban ez a szám 386 ezer hektoliterre esett vissza.
A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent 3,856 millió hektoliterre, ami a teljes belföldi eladás 70 százaléka.
A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma 4 százalékkal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök – melyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – forgalma 5 százalékkal, a teljes piacnál kisebb mértékben csökkent, 223 ezer hektoliterre.
Fotó: Louis Hansel / Unsplash