Ezekkel az új autókkal bukhatunk a legtöbbet az első 5 évben Ezekkel az új autókkal bukhatunk a legtöbbet az első 5 évben
Fotó: Ed Wingate, Unsplash.

2024-10-13

  • Drive
  • Tech
  • Ezekkel az új autókkal bukhatunk a legtöbbet az első 5 évben

Ezekkel az új autókkal bukhatunk a legtöbbet az első 5 évben

Az autók értékvesztése minden vásárlót nehezen érint, hiszen senki nem örül annak, hogy a drágán megvett járműveket pár év múlva már csak az eredeti árnak a töredékéért tudjuk eladni. Egy amerikai kutatásban most annak jártak utána, hogy mely modellek és márkák a leginkább, illetve a legkevésbé időtállók.

A pandémia miatt világszerte csökkent az új autók kínálata, aminek hatására sok vevő új járművek helyett inkább a használt, de fiatal autók közül válogatott. Mindez abszolút fordulatot jelentett a piacon, hiszen így az áruk is megemelkedett, de értékvesztésük csökkenni kezdett. A kutatást szemléző Autószektor azonban kiemeli, ez minden kategóriára vonatkozóan mást jelent.

A luxusautók – néhány Porsche kivételével – például továbbra is igazi pénztemetőnek számítanak, de az elektromos járművek sincsenek fényes helyzetben.
Image
A kép csak illusztráció
Fotó: Michael Fousert, Unsplash.

Hiába szereznek egyre nagyobb teret a villanyautók a világpiacon, ha közelebbről megnézzük, a visszaesést több tényező is indokolja. Ilyen például a nyilvános töltőállomások hiánya és az ezeken a helyeken alkalmazott drága árszabás. Emellett sokan csak utólag jöttek rá, hogy otthoni töltőszerkezet vagy az olcsóbb éjszakai áram hiányában az EV-k vezetése drágább és kényelmetlenebb is, mint egy hagyományos autó fenntartása.

Emiatt napjainkban azt látni, hogy egy elektromos jármű öt év alatt az újkori értékének mintegy felét elveszti. Ezzel szemben egy hibrid legalább 20-25 százalékkal kevesebbet veszít.

Mindennek igazi nyertese a japán Toyota, melynek hibrid modelljei még mindig megbízható terméknek számítanak, ami azt jelenti, hogy a használtautó-piacon is jóval keresettebbek. Az EV-k tartósságában pedig még nem bíznak annyira a vásárlók, emiatt sokan vonakodnak a teljesen elektromos használt modellek megvásárlásától.

Na de mit mutatnak a számok?
Image
A kép csak illusztráció
Fotó: Tesla Fans Schweiz, Unsplash.

Ha kategóriánként vizsgáljuk az elektromos modelleket, akkor egyértelműen kimondható, hogy a legrosszabb helyzetben a Tesla van. A Tesla 3 az első öt évben értékének 42,9, a Tesla X 49,9, a Tesla S pedig mintegy 55,5 százalékát veszíti el. A negatív listára 50,8 százalékkal felkerült a Nissan Leaf, de 51,1 százalékkal a Chevrolet Bolt EV is.

A hibridhajtású kompakt SUV-ok között a negatív csúcstartó a Nissan Kicks (27,5%), megelőzve a Toyota RAV4-et (27,2 %), a Honda HR-V-t (26,2 %) és a Subaru Crosstreket (24,5%), valamint a Toyota CH-R-t (24,4%).

A luxusautók tekintetében a Maserati Quattroporte a legkevésbé (64,5%) értékálló, de a BMW 7-es sorozat (61,8%), a Maserati Ghibli (51,3%), a BMW 5-ös sorozat (58,8%) és a Cadillac Escalade ESV (58,5%) is sokat veszít kezdeti értékéből.

Milyen használtautókat vásárolnak a magyarok?
Image
A kép csak illusztráció
Fotó: Liubomyr Vovchak, Unsplash.

Egy korábbi felmérés szerint itthon a három legkeresettebb használt autó közé tartozik az Opel Astra, a Suzuki Swift és a Volkswagen Golf, de a Ford Focusban és a Volkswagen Passatban is bízunk. Érdekesség, hogy fenti adatok ellenére a BMW 5-ös például a lista nyolcadik helyén áll.

Elektromos járműveket nézve itthon a Nissan Leaf vezet, amelyet szorosan követ a BMW i3 és a Tesla Model 3. A listában olyan márkák szerepelnek még, mint a Volkswagen, a Hyundai, a Renault és a Kia.  

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!